Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/334
Title: | A Study of Marketing Strategies to Promote Tourism in Secondary Cities in the Eastern Region การศึกษากลกลยุทธ์การตลาดเพื่อการส่งเสริมการท่องเที่ยวเมืองรองในเขตภาคตะวันออก |
Authors: | WIPAPORN THIPDUANG วิภาภรณ์ ทิพย์ดวง THITIRAT THAWORNSUJARITKUL ฐิติรัตน์ ถาวรสุจริตกุล King Mongkut's University of Technology North Bangkok THITIRAT THAWORNSUJARITKUL ฐิติรัตน์ ถาวรสุจริตกุล thitirat.t@fba.kmutnb.ac.th,thitiratth@kmutnb.ac.th thitirat.t@fba.kmutnb.ac.th,thitiratth@kmutnb.ac.th |
Keywords: | กลยุทธ์การตลาด การท่องเที่ยวเมืองรอง ภาคตะวันออก Marketing Strategy Secondary Tourism Eastern Region Decision Factors. |
Issue Date: | 8 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | This study examines marketing strategies for promoting secondary city tourism in Eastern Thailand using a quantitative approach. Data was collected via questionnaires from tourists and analyzed with SPSS, applying percentage, mean, standard deviation, t-test, one-way ANOVA, and Scheffé’s test at Significant .05 level.The research most responsible are female (29-44 years old), married, or have a family, hold a bachelor’s degree, and reside in the Central, Eastern, and Western regions of Thailand. Their average monthly income exceeds 45,000 baht, and they work at companies. They have trips 2–3 times per year, mainly on weekends, average trip 2–3 days, with an estimated total trip expenditure ranging 5,001-10,000 baht. They prefer accommodations priced between 1,000-1,500 baht per night and search Facebook. Activities include café hopping, photography and purchasing food souvenirs. Chanthaburi is the most frequently visited province. The overall evaluation of the 6A factors was found to be highly significant, with an average score of 4.09. The assessment of individual factors also fell within the highly significant range, with average scores 3.67- 4.47. Found that gender and attractiveness showed statistically significant differences at the 0.05 level. Additionally, age and overall activity preferences also exhibited statistically significant differences at the .05 level. การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลยุทธ์การตลาดเพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวเมืองรองในเขตภาคตะวันออก โดยใช้วิธีวิจัยเชิงปริมาณผ่านการเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากนักท่องเที่ยวเมืองรองในเขตภาคตะวันออก และวิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติด้วยโปรแกรม SPSS โดยใช้สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูลดังต่อไปนี้ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแตกต่างของค่าเฉลี่ย ค่าความแปรปรวนทางเดียว และค่า Scheffe กำหนดนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05ผลการวิจัยพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 29-44 ปี มีสถานภาพคู่รัก/สมรส/ครอบครัว, วุฒิการศึกษาระดับปริญญาตรี, มีภูมิลำเนาอยู่ในภาคกลาง ภาคตะวันออก และภาคตะวันตก, รายได้เฉลี่ยต่อเดือนมากกว่า 45,000 บาท และประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีพฤติกรรมท่องเที่ยว 2-3 ครั้งต่อปี ช่วงวันเสาร์-อาทิตย์, เดินทางกับครอบครัว, เวลาเที่ยวเฉลี่ย 2-3 วัน ต่อครั้ง, ค่าใช้จ่ายเฉลี่ยตลอดทริป 5,001-10,000 บาท, เลือกที่พักในราคา 1,000-1,500 บาท, ค้นข้อมูลFacebook, เที่ยวคาเฟ่ ถ่ายรูป, ซื้อของฝากอาหาร เที่ยวเชิงธรรมชาติ จังหวัดที่เดินทางไปบ่อยที่สุดจันทบุรี ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกท่องเที่ยวเมืองรองภาคตะวันออกภาพรวม 6A อยู่ในระดับสำคัญมากโดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.09 และผลการพิจารณาเป็นรายข้ออยู่ในระดับสำคัญมากมีค่าคะแนนเฉลี่ยระหว่าง 3.67 – 4.47 ผลการเปรียบเทียบความแตกต่างของระดับความคิดเห็นปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกท่องเที่ยวเมืองรอง ปัจจัยพื้นฐานด้านเพศ ความดึงดูดใจ อายุและภาพรวมด้านกิจกรรมมีความแตกต่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/334 |
Appears in Collections: | FACULTY OF BUSINESS ADMINISTRATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6614011858327.pdf | 2.09 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.