Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/65
Title: | The Importance of Marketing Mix Components and RTD Canned Coffee Purchase Decision among Thai Blue-Collar Workers ความสำคัญของส่วนผสมทางการตลาดและการตัดสินใจซื้อกาแฟกระป๋องสำเร็จรูปพร้อมดื่มในกลุ่มพนักงานโรงงานอุตสาหกรรมไทย |
Authors: | THITAPORN SOTHANA ฐิตาภรณ์ โสธนะ JUSANA TECHAKANA ชุษณะ เตชคณา King Mongkut's University of Technology North Bangkok JUSANA TECHAKANA ชุษณะ เตชคณา jusana.t@fba.kmutnb.ac.th,jusanat@kmutnb.ac.th jusana.t@fba.kmutnb.ac.th,jusanat@kmutnb.ac.th |
Keywords: | กาแฟกระป๋องสำเร็จรูปพร้อมดื่ม พนักงานโรงงานอุตสาหกรรมไทย พฤติกรรมการตัดสินใจซื้อ ปัจจัยพื้นฐานส่วนบุคคล ส่วนผสมทางการตลาดทั้ง 7 ด้าน RTD Canned Coffee Blue-Collar Workers Purchase Decision Demographic characteristics Marketing Mix Components |
Issue Date: | 9 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | RTD canned coffee is coffee that has been processed for consumers to purchase and drink immediately. It is packaged in cans made from different materials and retailed separately in units in quantities suitable for each consumption for the convenience of consumers. It contains different coffee ingredients.The research findings indicate that the majority of respondents are male, aged between 30-45 years, educational qualification equivalent to a bachelor's degree or higher, and married. They hold operational-level position and earn an average monthly income between 15,000-30,000 baht. Most outside in Bangkok and its surrounding areas, with their accommodations being predominantly private residences.The reasearch findings indicate that the majority of respondents are male, aged between 30-45 years, educational qualification equivalent to a bachelor's degree or higher, and married. They hold operational-level position and earn an average monthly income between 15,000-30,000 baht. Most outside in Bangkok and its surrounding areas, with their accommodations being predominantly private residences.The research results on the importance of marketing mix components of RTD canned coffee that the majority of respondents are know Nescafe brand, buy it at convenience stores (7-11, minimart), buy 1-2 cans at a time, buy less than once a week, reason for buying is because it is convenient to buy, drink 1 can a day, drink in the morning, have motivation to drink, relieve drowsiness, drink the same brand every time, drink Birdy brand regularly, decide to buy by yourself, drink Americano/black coffee flavor regularly, tend to buy the same amount in the future, tend to buy Birdy brand in the future, intend to recommend the brand they drink to others, if the brand they drink regularly increases the price, they are not sure whether to change the brand or wait to compare with other brands.The research finding also indicated that the overall the importance of marketing mix components is high efficiency. When considering each specific aspect, it was give importance of marketing mix components regarded as high efficiency, including Place, Packaging, Promotion, Product, Profile and People respectively.The analysis results show that the relationship between behavior of RTD canned coffee purchase decision and demographic characteristics such as gender, age, educational background, marital status, job level, average monthly income, residential location and housing characteristics are indicated statistically significant association at the .05 level.The comparison of the perceived importance of marketing mix elements across various demographic groups revealed that individuals with age, educational level, marital status, average monthly income, residential location and residential types perceived the importance of marketing mix element differently, with theses differences being statistically significant at the .05 level. กาแฟกระป๋องสำเร็จรูปพร้อมดื่ม เป็นกาแฟที่ถูกแปรรูปให้ผู้บริโภคซื้อแล้วสามารถดื่มได้ทันที บรรจุอยู่ในกระป๋องที่ทำจากวัสดุที่แตกต่างกัน แยกขายปลีกเป็นหน่วยในปริมาณที่พอดีกับการบริโภคในแต่ละครั้งเพื่อความสะดวกสบายของผู้บริโภค โดยมีส่วนผสมของกาแฟแตกต่างกันการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ เพื่อศึกษาความสำคัญของส่วนผสมทางการตลาดและการตัดสินใจซื้อกาแฟกระป๋องสำเร็จรูปพร้อมดื่มในกลุ่มพนักงานโรงงานอุตสาหกรรมไทย โดยเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นพนักงานโรงงานอุตสาหกรรมไทย จำนวน 400 ราย การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน Chi-Square, t-Test, ANOVA และวิเคราะห์ความแตกต่างเป็นรายคู่ด้วย Scheffe โดยกำหนดนัยสำคัญทางสถิติที่ ระดับ .05ผลการวิจัย พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุระหว่าง 30-45 ปี วุฒิการศึกษาเทียบเท่าปริญญาตรีหรือสูงกว่า สถานภาพสมรส ตำแหน่งงานระดับปฏิบัติการ รายได้เฉลี่ยต่อเดือนระหว่าง 15,000-30,000 บาท พักอาศัยนอกเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ลักษณะของที่พักอาศัยเป็นบ้านพักส่วนตัว ผลการวิจัยด้านพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อกาแฟกระป๋องสำเร็จรูปพร้อมดื่ม พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ รู้จักยี่ห้อเนสกาแฟ จะซื้อในร้านสะดวกซื้อ ซื้อปริมาณครั้งละ 1-2 กระป๋อง ความถี่ในการซื้อน้อยกว่า 1 ครั้งต่อสัปดาห์ เหตุผลในการซื้อเพราะสะดวกในการหาซื้อง่าย ดื่มวันละ 1 กระป๋อง ดื่มช่วงเช้า มีแรงจูงใจในการดื่มต้องการแก้ความง่วงนอน ดื่มยี่ห้อเดิมทุกครั้ง ดื่มยี่ห้อเบอร์ดี้เป็นประจำ ตัดสินใจซื้อด้วยตนเอง ดื่มรสชาติอเมริกาโน่/กาแฟดำเป็นประจำ ในอนาคตมีแนวโน้มที่จะซื้อปริมาณเท่าเดิม และในอนาคตมีแนวโน้มที่จะซื้อยี่ห้อเบอร์ดี้ ตั้งใจที่จะแนะนำบอกต่อยี่ห้อที่ดื่มแก่ผู้อื่น หากยี่ห้อที่ดื่มประจำมีการปรับราคาสูงขึ้นยังไม่แน่ใจที่จะเปลี่ยนยี่ห้อหรือรอเปรียบเทียบกับยี่ห้ออื่นผลการวิจัยการให้ความสำคัญต่อส่วนผสมทางการตลาดของกาแฟกระป๋องสำเร็จรูปพร้อมดื่ม พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญต่อส่วนผสมทางการตลาดโดยภาพรวมอยู่ในระดับความสำคัญมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ให้ความสำคัญต่อส่วนผสมทางการตลาดทั้ง 7 ด้านอยู่ในระดับความสำคัญมาก โดยสามารถเรียงลำดับตามค่าเฉลี่ย ได้ดังนี้ ด้านสถานที่ซื้อและช่องทางจัดจำหน่าย (Place) ด้านบรรจุภัณฑ์ (Packaging) ด้านการส่งเสริมการตลาด (Promotion) ด้านผลิตภัณฑ์ (Product) ด้านภาพลักษณ์องค์กร (Profile) ด้านราคา (Price) และด้านบุคลากรที่เกี่ยวข้อง (People) ผลการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อกาแฟกระป๋องสำเร็จรูปพร้อมดื่มกับปัจจัยพื้นฐานส่วนบุคคล พบว่า เพศ อายุ วุฒิการศึกษา สถานภาพทางการสมรส ระดับตำแหน่งงาน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน สถานที่ตั้งของที่พักอาศัย พบว่า มีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05ผลการเปรียบเทียบหาความแตกต่างของการให้ความสำคัญของส่วนผสมทางการตลาดในการตัดสินใจซื้อกาแฟกระป๋องสำเร็จรูปพร้อมดื่ม โดยจำแนกตามกลุ่มปัจจัยพื้นฐานส่วนบุคคล พบว่า อายุ วุฒิการศึกษา สถานภาพทางการสมรส รายได้เฉลี่ยต่อเดือน สถานที่ตั้งของที่พักอาศัย ที่แตกต่างกันจะให้ความสำคัญต่อส่วนผสมการตลาดแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/65 |
Appears in Collections: | FACULTY OF BUSINESS ADMINISTRATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6614011857291.pdf | 1.51 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.