Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/56
Title: | 5A Marketing Strategy in Decision Purchase Titanium Metal of Petrochemical Industry กลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมปิโตรเคมี |
Authors: | THANAPHON VANSANIT ธนพล หวานสนิท NATTAPOL PHUMSIRI ณัฐพล พุ่มศิริ King Mongkut's University of Technology North Bangkok NATTAPOL PHUMSIRI ณัฐพล พุ่มศิริ nattapol.p@fba.kmutnb.ac.th,nattapolph@kmutnb.ac.th nattapol.p@fba.kmutnb.ac.th,nattapolph@kmutnb.ac.th |
Keywords: | กลยุทธ์ทางการตลาด 5A การตัดสินใจซื้อ โลหะไทเทเนียม กลุ่มอุตสาหกรรมปิโตรเคมี 5A Marketing Strategy Purchase Decision Titanium Petrochemical Industry |
Issue Date: | 9 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | In the era of rapid technological advancements and innovations, the metal coating industry has increasingly turned its focus to high-performance and durable materials like titanium, which is known for its outstanding properties in terms of strength, corrosion resistance, and lightweight. However, the decision-making process for purchasing such materials is not solely based on product attributes; marketing strategies also significantly influence consumer behavior.The 5A marketing strategy (Awareness, Appeal, Ask, Act, Advocacy) is a concept that can be effectively applied to encourage and influence consumer decision-making in this industry. This strategy focuses on creating product awareness and interest, providing complete information, building consumer trust, prompting purchase decisions, and fostering long-term advocacy. In the decision to purchase titanium for petrochemical industry, the 5A strategy serves as an essential tool to enhance product appeal and build consumer confidence.This quantitative research aimed to study the 5A marketing strategy's role in the decision-making process of purchasing titanium in the metal coating industry. Data was collected using questionnaires from 327 respondents, including decision-makers and users in the petrochemical industry. The data was analyzed using statistical methods such as percentage, mean, standard deviation, t-test, and ANOVA, with a significance level set at .05.The results showed that most respondents were male, aged between 31 and 40 years, with more than five years of work experience in operational positions and a bachelor's degree. The respondents emphasized that price should be appropriate for product quality.The research found that, overall, the importance of the 5A marketing strategy in the decision to purchase titanium products in the metal coating industry was rated as highly significant. When broken down by dimension, the Act (decision-making) dimension ranked the highest, followed by Appeal (attractiveness), Awareness (recognition), Advocacy (recommendation), and Ask (inquiry).Overall, the importance of the 5A marketing strategy in the purchase decision of titanium for the metal coating industry was rated as high, with an average score of 3.99. The Act dimension had the highest mean (4.09), followed by Appeal (4.19), Awareness (3.89), Advocacy (3.88), and Ask (3.90). ในยุคที่เทคโนโลยีและนวัตกรรมก้าวหน้าอย่างรวดเร็ว กลุ่มอุตสาหกรรมปิโตรเคมีได้หันมาให้ความสนใจกับวัสดุโลหะที่มีประสิทธิภาพและความทนทานสูง อย่างเช่น ไทเทเนียม ซึ่งมีคุณสมบัติโดดเด่นในด้านความแข็งแรง การทนต่อการกัดกร่อน และน้ำหนักเบา แต่กระบวนการตัดสินใจซื้อวัสดุประเภทนี้ไม่เพียงแต่ขึ้นอยู่กับคุณสมบัติของผลิตภัณฑ์เท่านั้น ยังรวมถึงกลยุทธ์ทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมผู้บริโภค กลยุทธ์ทางการตลาด 5A (Awareness, Appeal, Ask, Act, Advocacy) เป็นหนึ่งในแนวคิดที่สามารถนำมาประยุกต์ใช้ในการส่งเสริมและชักจูงการตัดสินใจของผู้บริโภคในอุตสาหกรรมนี้ได้อย่างมีประสิทธิภาพ กลยุทธ์นี้เน้นการสร้างการรับรู้และความสนใจในผลิตภัณฑ์ การให้ข้อมูลที่ครบถ้วน และการสร้างความเชื่อมั่นจนถึงการกระตุ้นให้ผู้บริโภคมีการสั่งซื้อ และเป็นผู้สนับสนุนผลิตภัณฑ์ในระยะยาวในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมปิโตรเคมี กลยุทธ์ 5A จึงเป็นเครื่องมือสำคัญที่ช่วยเพิ่มความน่าสนใจและสร้างความเชื่อมั่นให้กับผู้บริโภคการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ เพื่อศึกษากลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมปิโตรเคมี โดยเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างผู้มีอำนาจตัดสินใจและผู้ใช้ในอุตสาหกรรมปิโตรเคมี จำนวน 327 ราย การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน, t-Test และ ANOVA โดยกำหนดนัยสำคัญทางสถิติที่ ระดับ .05ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีลักษณะเป็นเพศชาย ส่วนใหญ่เป็นกลุ่มเพศชาย อายุอยู่ในช่วงอายุ 31 - 40 ปี มีประสบการณ์การทำงานมากกว่า 5 ปี ตำแหน่งพนักงานระดับปฏิบัติการ ระดับการศึกษาปริญญาตรี ราคาเหมาะสมกับคุณภาพการใช้งานผลการวิจัยระดับความสำคัญกลยุทธ์ทางการตลาด 5A ของการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ที่ ผลิตจากโลหะไทเทเนียมในอุตสาหกรรมปิโตรเคมี โดยภาพรวม อยู่ในระดับสำคัญมาก เมื่อจำแนกรายด้าน พบว่า ด้านการตัดสินใจ (Act) ด้านความน่าสนใจ (Appeal) ด้านการรับรู้ (Aware) ด้านการแนะนำ (Advocate) ด้านการสอบถาม (Ask) อยู่ในระดับสำคัญมาก เรียงตามลำดับ และเมื่อจำแนกรายด้าน พบว่า อยู่ในระดับสำคัญมาก และ อยู่ในระดับสำคัญปานกลาง เรียงตามลำดับผลการวิจัยระดับความสำคัญเกี่ยวกับเกี่ยวกับกลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมปิโตรเคมี โดยภาพรวมโดยเฉลี่ยมีระดับมาก (3.99) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านการตัดสินใจ (4.09) ด้านความน่าสนใจ (4.19) ด้านการรับรู้ (3.89) ด้านการแนะนำ (3.88) และด้านการสอบถาม (3.90) ตามลำดับ |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/56 |
Appears in Collections: | FACULTY OF BUSINESS ADMINISTRATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6614011857231.pdf | 4.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.