Please use this identifier to cite or link to this item: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/55
Title: 5A Marketing Strategy in Decision Purchase Titanium Metal of Electronic Industrial Group
กลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมอิเล็กทรอนิกส์
Authors: NARONGRIT JONGPRASIRT
ณรงค์ฤทธิ์ จงประเสริฐ
NATTAPOL PHUMSIRI
ณัฐพล พุ่มศิริ
King Mongkut's University of Technology North Bangkok
NATTAPOL PHUMSIRI
ณัฐพล พุ่มศิริ
nattapol.p@fba.kmutnb.ac.th,nattapolph@kmutnb.ac.th
nattapol.p@fba.kmutnb.ac.th,nattapolph@kmutnb.ac.th
Keywords: กลยุทธ์ทางการตลาด
ไทเทเนียม
อุตสาหกรรมอิเล็กทรอนิกส์
Marketing Strategy
Titanium
Electronics Industry
Issue Date:  9
Publisher: King Mongkut's University of Technology North Bangkok
Abstract: In an era where technology and innovation are rapidly advancing, the electronics industry has increasingly turned its attention to high-performance and durable metal materials, such as titanium. Titanium is recognized for its outstanding properties, including strength, corrosion resistance, and light weight. However, the decision-making process for purchasing such materials is not solely based on product characteristics. It also involves marketing strategies that influence consumer behavior.The 5A marketing strategy (Awareness, Appeal, Ask, Act, Advocacy) is a concept that can be effectively applied to promote and influence consumer decision-making in this industry. This strategy emphasizes building product awareness and interest, providing complete information, instilling confidence, and ultimately encouraging consumers to make a purchase and become long-term advocates for the product. When it comes to purchasing titanium in the electronics industry, the 5A strategy is a crucial tool in enhancing product appeal and building consumer trust.This quantitative research aims to study the 5A marketing strategy in the decision-making process for purchasing titanium in the electronics industry. Data were collected via questionnaires from a sample of 281 decision-makers and users in the electronics industry. Data analysis involved percentage, mean, standard deviation, t-test, and ANOVA, with a significance level set at .05.The research findings revealed that the respondents were equally male and female, aged between 31 and 40 years, and employed in operational positions with over 5 years of work experience. Most held a bachelor's degree. Their purchasing behavior indicated that titanium was mainly sourced from China, and information or supplier discovery was primarily through manufacturer websites. The purchasing frequency was every 3-6 months, with a budget per purchase between 100,001-500,000 THB. The most important factor in selecting a supplier was product quality, and the key factor influencing the decision to purchase titanium was also product quality. Overall, respondents rated the importance of the strategy as very high. When broken down into specific aspects, decision-making (Act), appeal (Appeal), awareness (Aware), advocacy (Advocate), and inquiry (Ask) were all rated as very important.The comparison of the mean importance levels of the 5A marketing strategy in titanium purchasing decisions, based on personal factors such as gender, work experience, age, job position, and educational level, revealed no statistically significant differences at the .05 level.(Total 112 pages)
ในยุคที่เทคโนโลยีและนวัตกรรมก้าวหน้าอย่างรวดเร็ว กลุ่มอุตสาหกรรมอิเล็กทรอนิกส์ได้หันมาให้ความสนใจกับวัสดุโลหะที่มีประสิทธิภาพและความทนทานสูง อย่างเช่น ไทเทเนียม ซึ่งมีคุณสมบัติโดดเด่นในด้านความแข็งแรง การทนต่อการกัดกร่อน และน้ำหนักเบา แต่กระบวนการตัดสินใจซื้อวัสดุประเภทนี้ไม่เพียงแต่ขึ้นอยู่กับคุณสมบัติของผลิตภัณฑ์เท่านั้น ยังรวมถึงกลยุทธ์ทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมผู้บริโภคกลยุทธ์ทางการตลาด 5A (Awareness, Appeal, Ask, Act, Advocacy) เป็นหนึ่งในแนวคิดที่สามารถนำมาประยุกต์ใช้ในการส่งเสริมและชักจูงการตัดสินใจของผู้บริโภคในอุตสาหกรรมนี้ได้อย่างมีประสิทธิภาพ กลยุทธ์นี้เน้นการสร้างการรับรู้และความสนใจในผลิตภัณฑ์ การให้ข้อมูลที่ครบถ้วน และการสร้างความเชื่อมั่นจนถึงการกระตุ้นให้ผู้บริโภคมีการสั่งซื้อ และเป็นผู้สนับสนุนผลิตภัณฑ์ในระยะยาวในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมอิเล็กทรอนิกส์ กลยุทธ์ 5A จึงเป็นเครื่องมือสำคัญที่ช่วยเพิ่มความน่าสนใจและสร้างความเชื่อมั่นให้กับผู้บริโภคการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ เพื่อศึกษากลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมอิเล็กทรอนิกส์ โดยเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างผู้มีอำนาจตัดสินใจและผู้ใช้ในอุตสาหกรรมอิเล็กทรอนิกส์ จำนวน 281 ราย การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน, t-Test และ ANOVA โดยกำหนดนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามเป็นเพศชาย-หญิงเท่ากัน ช่วงอายุ 31 - 40 ปี ตำแหน่งพนักงานระดับปฏิบัติการ อายุการทำงานมากกว่า 5 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี มีพฤติกรรมการซื้อโลหะไทเทเนียมจากประเทศจีน ช่องทางการได้รับข้อมูลข่าวสาร/การค้นหาผู้จัดจำหน่ายจากเว็บไซต์ของผู้ผลิต ความถี่ในการสั่งซื้อ 3-6 เดือน ครั้ง งบประมาณในการซื้อต่อครั้ง 100,001-500,000 บาท ปัจจัยที่มีความสำคัญของการคัดเลือกผู้จำหน่ายผลิตภัณฑ์ที่ผลิตจากไทเทเนียม คือ คุณภาพของผลิตภัณฑ์ และปัจจัยสำคัญที่มีผลในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียม คือ คุณภาพของผลิตภัณฑ์ ผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับความสำคัญโดยภาพรวมอยู่ในระดับสำคัญมาก เมื่อจำแนกเป็นรายด้านพบว่า ด้านการตัดสินใจ (Act) ด้านความน่าสนใจ (Appeal) ด้านการรับรู้ (Aware) ด้านการแนะนำ (Advocate) และด้านการสอบถาม (Ask) อยู่ในระดับสำคัญมากทั้งหมด ผลการเปรียบเทียบหาความแตกต่างของค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญของกลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมอิเล็กทรอนิกส์ จำแนกตามปัจจัยพื้นฐานส่วนบุคคลด้านเพศ ด้านประสบการณ์ทำงาน ด้านช่วงอายุ ด้านตำแหน่งงาน และด้านระดับการศึกษาโดยภาพรวม พบว่า ไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05(โครงการค้นคว้าอิสระ มีจำนวน 112 หน้า)
URI: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/55
Appears in Collections:FACULTY OF BUSINESS ADMINISTRATION

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s6614011857223.pdf2.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.