Please use this identifier to cite or link to this item: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/54
Title: 5A Marketing Strategy in Decision Purchase Titanium Metal of Chemical Industrial Group
กลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมเคมีภัณฑ์
Authors: KRONGKAN PHUMPUANG
กรองกานต์ พุ่มพวง
NATTAPOL PHUMSIRI
ณัฐพล พุ่มศิริ
King Mongkut's University of Technology North Bangkok
NATTAPOL PHUMSIRI
ณัฐพล พุ่มศิริ
nattapol.p@fba.kmutnb.ac.th,nattapolph@kmutnb.ac.th
nattapol.p@fba.kmutnb.ac.th,nattapolph@kmutnb.ac.th
Keywords: กลยุทธ์ทางการตลาด 5A
โลหะไทเทเนียม
อุตสาหกรรมเคมีภัณฑ์
5A marketing strategy
Titanium metal
Chemical industry
Issue Date:  9
Publisher: King Mongkut's University of Technology North Bangkok
Abstract: This research aims to study the 5A marketing strategy in the decision to purchase Titanium metal of the Chemical industry group and to compare the differences of the 5A marketing strategy in the decision to purchase Titanium metal of the Chemical industry group. A questionnaire was used as a data collection tool for 100 people. The population of this research is the operational employees, supervisors, and management/executives of the chemical industry group in the central and eastern regions. The sample group used in this study is the employees of the chemical industry group in the central and eastern regions. Data analysis used statistics of percentage, mean, standard deviation, analysis of mean difference, one-way variance, and statistical significance was set at .05.                                  The results of the research found that the respondents to the questionnaire on the study of 5A marketing strategy in the decision to purchase Titanium metal of the Chemical industry group were mostly males. Age between 31-40 years, position of operational staff, more than 5 years of working experience, bachelor's degree, selecting a source of titanium metal purchase from China, receiving information/searching for distributors from the manufacturer's website, purchasing titanium metal frequency by ordering 3-6 months at a time, having a budget for purchasing titanium metal per time (average per year) of more than 1,000,000 baht and up, and the factor affecting the importance of selecting distributors of products made from titanium is product quality. The level of importance of the 5A marketing strategy in the decision to purchase Titanium metal of the Chemical industry group of the respondents as a whole has an average value of 4.03, which is at a high level. The level of importance of the 5A marketing strategy in the decision to purchase Titanium metal of the Chemical industry group of the respondents with the highest average value of 4.46, which is at a high level, namely, titanium metal is resistant to corrosion. For the results of consideration in each aspect, they are: Aware, very important, with an average value of 3.98; Appeal, very important, with an average value of 4.22; Ask, very important, with an average value of 3.95; Act, very important. With an average of 4.12 and the Advocate aspect is very important with an average of 3.88. The results of the comparison of the average difference in the importance level of the 5A marketing strategy in the decision to purchase Titanium metal of the Chemical industry group, classified by general status in terms of gender, work experience, age, job position, and education, found that overall, there was no statistically significant difference at the .05level. The results of the comparison of the average difference in the importance level of the 5A marketing strategy in the decision to purchase Titanium metal of the Chemical industry group, classified by general status in terms of education level, found that the Advocate aspect had a statistically significant difference at the .05 level.    (This Independent Research have 115 pages)
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมเคมีภัณฑ์ และเพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างของกลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมเคมีภัณฑ์ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจำนวน 100 ราย ประชากรของการวิจัยครั้งนี้คือ พนักงานระดับปฏิบัติการ พนักงานระดับหัวหน้างาน พนักงานระดับจัดการ/ผู้บริหารของกลุ่มอุตสาหกรรมเคมีภัณฑ์ ในเขตพื้นที่ภาคกลางและภาคตะวันออก กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ พนักงานในกลุ่มอุตสาหกรรมเคมีภัณฑ์ในเขตพื้นที่ภาคกลางและภาคตะวันออก การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแตกต่างของค่าเฉลี่ย ค่าความแปรปรวนทางเดียว กำหนดนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอมถามการศึกษากลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมเคมีภัณฑ์ ส่วนใหญ่เป็นกลุ่มเพศชาย อายุอยู่ในช่วงอายุ 31-40 ปี ตำแหน่งพนักงานระดับปฏิบัติการ มีประสบการณ์การทำงานมากกว่า 5 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี มีการเลือกแหล่งซื้อโลหะไทเทเนียมจากประเทศจีน ช่องทางการได้รับข้อมูลข่าวสาร/การค้นหาผู้จัดจำหน่ายจากเว็บไซต์ของผู้ผลิต มีความถี่ในการซื้อโลหะไทเทเนียมโดยสั่งซื้อ 3-6เดือน ครั้ง มีงบประมาณในการซื้อโลหะไทเทเนียมต่อครั้ง (โดยเฉลี่ยต่อปี) มากกว่า 1,000,000บาทขึ้นไป และปัจจัยที่มีต่อความสำคัญของการคัดเลือกผู้จำหน่ายผลิตภัณฑ์ที่ผลิตจากไทเทเนียมคือคุณภาพของผลิตภัณฑ์ระดับความสำคัญของกลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมเคมีภัณฑ์ ของผู้ตอบแบบสอบถามโดยภาพรวม มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.03 อยู่ในระดับมากระดับความสำคัญของกลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมเคมีภัณฑ์ ของผู้ตอบแบบสอบถามรายข้อที่มีค่าเฉลี่ยมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.46ได้อยู่ในระดับมาก ได้แก่ โลหะไทเทเนียมมีความทนทานต่อการกัดกร่อน  สำหรับผลการพิจารณาเป็นรายด้าน ได้แก่ ด้านการรับรู้ (Aware) มีระดับสำคัญมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.98 ด้านความน่าสนใจ (Appeal) มีระดับสำคัญมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.22 ด้านการสอบถาม (Ask) มีระดับสำคัญมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.95 ด้านการตัดสินใจ (Act) มีระดับสำคัญมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.12 และด้านการแนะนำ (Advocate) มีระดับสำคัญมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.88 ผลการเปรียบเทียบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญเกี่ยวกับกลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมเคมีภัณฑ์ จำแนกตามสถานภาพทั่วไปด้านเพศ ด้านอายุการทำงาน ด้านอายุ ด้านตำแหน่งงาน และด้านการศึกษาพบว่า โดยภาพรวม ไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ผลการเปรียบเทียบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญเกี่ยวกับกลยุทธ์ทางการตลาด 5A ในการตัดสินใจซื้อโลหะไทเทเนียมของกลุ่มอุตสาหกรรมเคมีภัณฑ์ จำแนกตามสถานภาพทั่วไปด้านระดับการศึกษา โดยรายด้าน พบว่าด้านการแนะนำ (Advocate) มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05                                                          (การค้นคว้าอิสระนี้มีทั้งหมด 115 หน้า)
URI: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/54
Appears in Collections:FACULTY OF BUSINESS ADMINISTRATION

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s6614011857207.pdf1.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.