Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/49
Title: | FACTORS INFLUENCING THE DECISION TO PURCHASE HYBRID VEHICLES IN BANGKOK ปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์ประเภทไฮบริดในกรุงเทพมหานคร |
Authors: | WACHIRA TIPBOONSRI วชิระ ติ๊บบุญศรี CHUSRI LERTRUSDACHAKUL ชูศรี เลิศรัตน์เดชากุล King Mongkut's University of Technology North Bangkok CHUSRI LERTRUSDACHAKUL ชูศรี เลิศรัตน์เดชากุล chusri.l@fba.kmutnb.ac.th chusri.l@fba.kmutnb.ac.th |
Keywords: | ปัจจัยในการตัดสินใจ การเลือกซื้อ รถยนต์ประเภทไฮบริด Factors influencing decisions Purchase decisions Hybrid cars |
Issue Date: | 9 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | This research aims to study the importance level of factors influencing the decision to purchase hybrid cars in Bangkok. The sample group consists of 100 people residing in Bangkok, selected through purposive sampling. The research instrument used was a questionnaire on the factors influencing the decision to purchase hybrid cars. Statistical analysis methods included percentage, mean, and standard deviation.The research findings revealed that:1. The majority of the respondents to the survey were female, aged 31-40 years, with a bachelor's degree. Their occupations were primarily company employees, with an average monthly income ranging from 20,001 to 30,000 Baht. The type of vehicle they commonly used was gasoline cars, and none owned hybrid vehicles. The reasons for considering a hybrid vehicle included a focus on fuel efficiency. The primary sources of information regarding hybrid vehicles were the internet and social media. The preferred brand of vehicle among respondents was Japanese-made cars.2. The importance level of factors influencing the decision to purchase hybrid vehicles was rated very high overall, with an average score of 4.53. When analyzed by category, the factors of personnel, product, physical characteristics, process, and price were rated as the most important. Personnel scored an average of 4.64, product received 4.58, physical characteristics 4.57, process 4.56, and price 4.53. The location and marketing promotion factors were rated as important but slightly lower, with scores of 4.49 and 4.34, respectively.(Total 78 pages.) งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความสำคัญของปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์ประเภทไฮบริดในกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือประชากรในกรุงเทพมหานคร จำนวน 100 คน ได้มาด้วยการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์ประเภทไฮบริด สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1. กลุ่มตัวอย่างที่ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 31-40 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัท รายได้เฉลี่ย 20,001 - 30,000 บาทต่อเดือน ประเภทรถยนต์ที่ใช้ในชีวิตประจำวันได้แก่ รถยนต์น้ำมัน ยังไม่มีรถยนต์ประเภทไฮบริด เหตุผลในการตัดสินใจเลือกใช้รถยนต์ประเภทไฮบริดได้แก่เน้นรถยนต์ที่ประหยัดน้ำมัน ช่องทางการรับรู้ข้อมูลข่าวสารเกี่ยวกับรถยนต์ประเภทไฮบริดได้แก่ อินเทอร์เน็ต/โชเชียวมีเดีย และแบรนด์รถยนต์ที่สนใจและ/หรือเลือกใช้งานได้แก่ รถยนต์สัญชาติญี่ปุ่น2. ระดับความสำคัญของปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์ประเภทไฮบริด ผลโดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.53 เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านบุคลากร ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านกระบวนการ และด้านราคา อยู่ในระดับความสำคัญมากที่สุด ด้านสถานที่และด้านการส่งเสริมการตลาด อยู่ในระดับความสำคัญมาก โดยด้านบุคลากรมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.64 ด้านผลิตภัณฑ์มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.58 ด้านลักษณะทางกายภาพมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.57 ด้านกระบวนการมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.56 ด้านราคามีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.53 ด้านสถานที่มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.49 และด้านการส่งเสริมการตลาดมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.34 ตามลำดับ(การค้นคว้าอิสระมีจำนวนทั้งสิ้น 78 หน้า) |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/49 |
Appears in Collections: | FACULTY OF BUSINESS ADMINISTRATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6614011854275.pdf | 912.97 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.