Please use this identifier to cite or link to this item: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/40
Title: FACTORS INFLUENCING THE DECISION MAKING EUROPEANCAR BRANDS IN THE BANGKOK METROPOLITAN REGION
ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์แบรนด์ยุโรป ของผู้บริโภคในจังหวัดกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Authors: PANSANG RODMAK
พันแสง รอดมาก
TAWEESAK ROOPSING
ทวีศักดิ์ รูปสิงห์
King Mongkut's University of Technology North Bangkok
TAWEESAK ROOPSING
ทวีศักดิ์ รูปสิงห์
taweesak.r@fba.kmutnb.ac.th,taweesakr@kmutnb.ac.th
taweesak.r@fba.kmutnb.ac.th,taweesakr@kmutnb.ac.th
Keywords: ผู้บริโภค
พฤติกรรมการตัดสินใจซื้อ
รถยนต์แบรนด์ยุโรป
ส่วนประสมทางการตลาด
Consumers
purchasing decision behavior
European car brands
marketing mix.
Issue Date:  9
Publisher: King Mongkut's University of Technology North Bangkok
Abstract: The purpose of this s independent study's is to study the importance level of the marketing mix and the decision-making process for purchasing European car brands among consumers in Bangkok and its surrounding areas, as well as the factors affecting their purchasing decisions. The sample group for the research consists of consumers in Bangkok and the surrounding areas who have previously purchased European cars. The research tools used include questionnaires, and the statistical methods applied include frequency counts, percentages, means, standard deviations, and multiple regression analysis.              The research findings indicate that the overall importance level of factors influencing the decision to purchase European cars among consumers in Bangkok and the surrounding areas has an average importance score that is high. When considered individually, the product, price, place, and promotion each demonstrate a high level of importance, with the product factor having the highest average importance score.              the factors affecting the decision to purchase European cars include:Product Factors: These involve aspects such as appearance/design and interior/exterior design, which can statistically predict purchasing decisions at a significance level of 0.05 with a percentage of 41.2%Price Factors: These include: The price being appropriate for the performance.The price being suitable compared to quality. Both factors can predict purchasing decisions statistically at a significance level of 0.05 with a percentage of 39.6%.Place Factors: There are two factors involved: The appropriateness of service provided by the service center. The number of branches of showrooms and service centers. Both factors can predict purchasing decisions statistically at a significance level of 0.05 with a percentage of 41.9% Promotion Factors: There are also two factors involved: Providing clear information about cars by sales staff. Organizing exhibitions at various locations, such as the Motor Show. Both factors can predict purchasing decisions statistically at a significance level of 0.05 with a percentage of 48.0%.
การวิจัยในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความสำคัญของส่วนประสมทางการตลาดและกระบวนการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์แบรนด์ยุโรปของผู้บริโภคในจังหวัดกรุงเทพมหานครและปริมณฑล และปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์แบรนด์ยุโรปของผู้บริโภคในจังหวัดกรุงเทพมหานครและปริมณฑลรถยนต์กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ผู้บริโภคในจังหวัดกรุงเทพมหานครและปริมณฑลที่เคยซื้อซื้อรถยนต์แบรนด์ยุโรป เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เชิงพหุคูณผลการวิจัยพบว่า ระดับความสำคัญของปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์แบรนด์ยุโรปของผู้บริโภคในจังหวัดกรุงเทพมหานครและปริมณฑล โดยรวมมีค่าคะแนนเฉลี่ยระดับความสำคัญอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านสถานที่ และด้านการส่งเสริมการตลาดอยู่ในระดับความสำคัญมากทุกด้าน  โดยด้านผลิตภัณฑ์มีค่าเฉลี่ยระดับความสำคัญสูงที่สุด ส่วนปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์แบรนด์ยุโรปของผู้บริโภค พบว่า ด้านผลิตภัณฑ์ ได้แก่ ด้านรูปลักษณ์/ ดีไซน์การออกแบบภายใน นอก โดยสามารถพยากรณ์ความสำเร็จในการตัดสินใจซื้อได้อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ได้ร้อยละ 41.2 ด้านราคา ได้แก่ 1) ราคามีความเหมาะสมกับสมรรถนะ 2) ราคามีความเหมาะสมเมื่อเปรียบเทียบกับคุณภาพ โดย ปัจจัยทั้ง 2 สามารถพยากรณ์ความสำเร็จในการตัดสินใจซื้อได้อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ได้ร้อยละ 39.6 ด้านสถานที่ คือ มี 2 ปัจจัย ประกอบด้วย 1) ความเหมาะสมในการรองรับการให้บริการแก่ลูกค้าของศูนย์บริการ 2) จำนวนสาขาของโชว์รูมและศูนย์บริการ โดย ปัจจัยทั้ง 2 สามารถพยากรณ์ความสำเร็จในการตัดสินใจซื้อได้อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ได้ร้อยละ 41.9 และ ด้านช่องทางทางจัดจำหน่าย คือ มี 2 ปัจจัย ประกอบด้วย 1) การให้ข้อมูลที่ชัดเจนเกี่ยวกับรถยนต์ของพนักงานขาย 2) การจัดงานแสดงสินค้าตามสถานที่ต่าง ๆ ช่น Motor Show  โดยปัจจัยทั้ง 2  สามารถพยากรณ์ความสำเร็จในการตัดสินใจซื้อได้อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ได้ร้อยละ 48.0
URI: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/40
Appears in Collections:FACULTY OF BUSINESS ADMINISTRATION

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s6614011854178.pdf730.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.