Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/38
Title: | Factors affecting the choice of accounting office services for SMEs in Bangkok ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชีของธุรกิจ SMEs ในเขตกรุงเทพมหานคร |
Authors: | DUANGDEE SITTISAK ดวงดี สิทธิศักดิ์ TAWEESAK ROOPSING ทวีศักดิ์ รูปสิงห์ King Mongkut's University of Technology North Bangkok TAWEESAK ROOPSING ทวีศักดิ์ รูปสิงห์ taweesak.r@fba.kmutnb.ac.th,taweesakr@kmutnb.ac.th taweesak.r@fba.kmutnb.ac.th,taweesakr@kmutnb.ac.th |
Keywords: | การตัดสินใจเลือก สำนักงานบัญชี ปัจจัยที่มีผล ธุรกิจ SMEs decision making accounting office factors influencing SMEs |
Issue Date: | 9 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | This independent study aimed to 1) study the behavior or pattern of using accounting office services of SMEs, 2) study the level of importance of factors affecting the choice of accounting office services of SMEs classified by general basic information of the business, and 3) study the factors affecting the choice of accounting office services of SMEs. The instrument used was a questionnaire. The sample group was 100 SMEs registered with the Department of Business Development who used or had used accounting office services in Bangkok. The statistics used for data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, and multiple regression analysis. The results of the study found that 1) SMEs viewed accounting information as very useful. The behavior or pattern of using accounting office services included bookkeeping, financial report preparation and financial statement closing, monthly and annual tax filing and tax return preparation, auditing, and accounting and tax consulting. 2) The reasons for using the services included cost savings compared to hiring regular accounting staff, service providers who could provide accounting and tax consulting that was beneficial to the business, and reduced accounting workload. Prepare financial and tax reports for service providers with expertise. 3) Finding information for choosing accounting office services, including referrals from existing users or those who have used services before. SMEs gave the overall importance of the factors affecting their choice of accounting office services at a high level. The items at the highest level were process, personnel, and marketing promotion. High level was price. As for the factors affecting the choice of accounting office services by SMEs in Bangkok, there were 2 factors : marketing promotion and price, with statistical significance at the 0.05 level. (Total 93 pages) การศึกษาค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาพฤติกรรมหรือรูปแบบการเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชีของธุรกิจ SMEs 2) ศึกษาระดับความสำคัญของปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชีของธุรกิจ SMEs จำแนกตามข้อมูลพื้นฐานทั่วไปของธุรกิจ 3) ศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชีของธุรกิจ SMEs เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถาม กลุ่มตัวอย่างคือ ธุรกิจ SMEs ที่จดทะเบียนกับกรมพัฒนาธุรกิจการค้าที่ใช้บริการหรือเคยใช้บริการสำนักงานบัญชีในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 100 ราย และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการศึกษาพบว่า 1) ธุรกิจ SMEs เห็นว่าข้อมูลทางบัญชีมีประโยชน์มาก พฤติกรรมหรือรูปแบบการเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชี ได้แก่ การจัดทำบัญชี, การจัดทำรายงานทางการเงินและปิดงบการเงิน, การจัดทำแบบแสดงรายการเสียภาษีและยื่นภาษีประจำเดือน ประจำปี, การสอบบัญชี, เป็นที่ปรึกษาด้านบัญชีและภาษีอากร 2) เหตุผลการเลือกใช้บริการ ได้แก่ ประหยัดค่าใช้จ่ายมากกว่าการจ้างพนักงานบัญชีประจำ, ผู้ให้บริการสามารถให้คำปรึกษาแนะนำด้านบัญชี ภาษีอากรที่เป็นประโยชน์ต่อกิจการได้, ลดภาระงานจัดทำบัญชี จัดทำรายงานทางการเงิน ภาษีอากร ให้กับผู้ให้บริการที่มีความเชี่ยวชาญ 3) การหาข้อมูลในการเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชี ได้แก่ การบอกต่อจากผู้ใช้บริการอยู่แล้ว หรือเคยใช้บริการแนะนำมา ธุรกิจ SMEs ให้ระดับความสำคัญของปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชี โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก สำหรับรายข้อในระดับมากที่สุด ได้แก่ ด้านกระบวนการ ด้านบุคลากร และด้านส่งเสริมการตลาด ความสำคัญระดับมากได้แก่ ด้านราคา ส่วนปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการสำนักงานบัญชีของธุรกิจ SMEs ในเขตกรุงเทพมหานคร ประกอบด้วย 2 ปัจจัย ได้แก่ ปัจจัยด้านส่งเสริมการตลาดและปัจจัยด้านราคา อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 มีจำนวนทั้งสิ้น 93 หน้า) |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/38 |
Appears in Collections: | FACULTY OF BUSINESS ADMINISTRATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6614011854143.pdf | 2.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.