Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/335
Title: | A study of factors affecting the decision to use Green Finance services of commercial banks according to the attitudes of retail users in Rayong การศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการ Green Finance ของธนาคารพาณิชย์ตามทัศนคติของผู้ใช้บริการรายย่อยในจังหวัดระยอง |
Authors: | SUWITCHA CHOTIPHAN สุวิชชา โชติพันธ์ THITIRAT THAWORNSUJARITKUL ฐิติรัตน์ ถาวรสุจริตกุล King Mongkut's University of Technology North Bangkok THITIRAT THAWORNSUJARITKUL ฐิติรัตน์ ถาวรสุจริตกุล thitirat.t@fba.kmutnb.ac.th,thitiratth@kmutnb.ac.th thitirat.t@fba.kmutnb.ac.th,thitiratth@kmutnb.ac.th |
Keywords: | การเงินเพื่อความยั่งยืน ธนาคารพาณิชย์ การตัดสินใจเลือกใช้บริการ Sustainable Finance Commercial Banks Decision Making |
Issue Date: | 8 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | Financial institutions play an important role in the transition to a green economy that is good for the environment faster to drive towards zero carbon emissions by 2050 by using sustainable finance as an important tool. Therefore, this research aims to study the factors affecting the decision to use sustainable finance services of commercial banks according to the attitudes of retail service users in Rayong Province. The researcher used the method of collecting data from a sample group from January to February 2025 using an online questionnaire, with a total of 204 respondents. The results of the research found that most of the respondents were female, aged 20-35 years, single, bachelor's degree, full-time employees, and monthly income of 15,001-35,000 baht. They prefer to use electric car and hydrogen fuel car hire-purchase loans. The results of the comparison of the average differences in the level of 7P marketing mix factors affecting the decision to use the service, overall, found that they were at the most important level with an average value of 4.60. When classified by age and education status, there were statistically significant differences at the 0.05 level in terms of products and prices. สถาบันการเงินต่างๆ ถือว่ามีบทบาทสำคัญในเรื่องการเปลี่ยนผ่านเพื่อสู่เศรษฐกิจสีเขียว ที่ดีต่อสิ่งแวดล้อมให้เร็วขึ้นเพื่อขับเคลื่อนไปสู่การปล่อยก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์เป็นศูนย์ให้ได้ในปี 2050 โดยใช้ การเงินเพื่อความยั่งยืน เป็นเครื่องมือสำคัญ ดังนั้นการวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการสินเชื่อการเงินเพื่อความยั่งยืนของธนาคารพาณิชย์ตามทัศนคติของผู้ใช้บริการรายย่อยในจังหวัดระยอง โดยผู้วิจัยใช้วิธีการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง ตั้งแต่เดือน มกราคม ถึงเดือน กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2568 โดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ ซึ่งมีผู้ตอบแบบสอบถามจำนวนทั้งหมด จำนวน 204 ราย ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อยู่ในกลุ่มช่วงอายุ 20 – 35 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพพนักงานประจำ รายได้ต่อเดือน 15,001- 35,000 บาท โดยที่นิยมใช้บริการสินเชื่อประเภท สินเชื่อเช่าซื้อรถยนต์พลังงานไฟฟ้าและเชื้อเพลิงไฮโดรเจน ผลการเปรียบเทียบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยระดับปัจจัยส่วนผสมทางการตลาด 7P ที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการ โดยภาพรวมพบว่าอยู่ในระดับความสำคัญมากที่สุด โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.60 เมื่อจำแนกตามสถานภาพด้านช่วงอายุ และสถานภาพด้านการศึกษา พบว่า มีความแตกต่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ในด้านผลิตภัณฑ์และ ด้านราคา |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/335 |
Appears in Collections: | FACULTY OF BUSINESS ADMINISTRATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6614011858335.pdf | 3.08 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.