Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/310
Title: | Study of Marketing strategies to promote tourism in secondary cities in the Northeastern Region การศึกษากลยุทธ์ทางการตลาดเพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวเมืองรองในเขตภาคตะวันออกเฉียงเหนือ |
Authors: | YUTTHAPOOMSAK BOONTHIMA ยุทธภูมิศักดิ์ บุญธิมา THITIRAT THAWORNSUJARITKUL ฐิติรัตน์ ถาวรสุจริตกุล King Mongkut's University of Technology North Bangkok THITIRAT THAWORNSUJARITKUL ฐิติรัตน์ ถาวรสุจริตกุล thitirat.t@fba.kmutnb.ac.th,thitiratth@kmutnb.ac.th thitirat.t@fba.kmutnb.ac.th,thitiratth@kmutnb.ac.th |
Keywords: | กลยุทธ์ทางการตลาด การท่องเที่ยวเมืองรอง ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ Marketing strategy secondary cities Northeastern region of Thailand |
Issue Date: | 8 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | The tourism industry is a crucial mechanism for driving national economies. This research aims to study the behavior and needs of tourists visiting secondary cities in the Northeastern region of Thailand. A questionnaire was used as a data collection tool among a sample of 219 tourists aged 18 and above.The data were analyzed using percentage,mean,standard deviation, Mean difference (t-test),and one-way ANOVA with Scheffe post-hoc test, setting the statistical significance level at 0.05.The majority of respondents were male, aged between 29-44 years, married, and held a bachelor's degree, with an average monthly income of 45,000 THB or more. They generally placed high importance on factors influencing their decision to visit, ranked from highest to lowest as follows: Accommodation (mean = 4.26), Amenities (mean = 4.20), Attraction (mean = 4.17), Accessibility (mean = 4.01), Ancillary Services (mean = 3.98), and Activities (mean = 3.82).When comparing the differences in opinions regarding the importance of factors influencing the decision to visit secondary cities in the Northeastern region, significant differences were found. By general demographic characteristics, there was a statistically significant difference by gender in one item at the 0.05 level, by age group in one item at the 0.05 level, and by educational attainment in 17 items at the 0.05 level. อุตสาหกรรมท่องเที่ยวเป็นกลไกสำคัญในการขับเคลื่อนเศรษฐกิจประเทศ การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมและความต้องการของนักท่องเที่ยวที่มีต่อเมืองรองในเขตภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นนักท่องเที่ยวอายุ 18 ปีขึ้นไป จำนวน 219 ราย ใช้สถิติค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิเคราะห์ความแตกต่างของค่าเฉลี่ย (t-test) ความแปรปรวนทางเดียว (One way ANOVA) และ Scheffe กำหนดนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย ช่วงอายุ 29-44 ปี สถานภาพสมรส มีการศึกษาระดับปริญญาตรี รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 45,000 บาทขึ้นไป ส่วนใหญ่ให้ความสำคัญกับปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกท่องเที่ยวภาพรวมในระดับมากและเมื่อเรียงจากมากไปหาน้อย ได้ดังนี้ ด้านที่พัก (Accommodation) มีค่าเฉลี่ย 4.26 ด้านสิ่งอำนวยความสะดวก (Amenities) มีค่าเฉลี่ย 4.20 ด้านความดึงดูดใจ (Attraction) มีค่าเฉลี่ย 4.17 ด้านการเข้าถึงและคมนาคม (Accessibility) มีค่าเฉลี่ย 4.01 ด้านจัดการท่องเที่ยว (Ancillary Services) มีค่าเฉลี่ย 3.98 และด้านกิจกรรม (Activities) มีค่าเฉลี่ย 3.82 เมื่อเปรียบเทียบความแตกต่างของระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับระดับสำคัญของปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกท่องเที่ยวเมืองรองในเขตภาคตะวันออกเฉียงเหนือ พบว่าเมื่อจำแนกสถานภาพทั่วไปด้านเพศมีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 จำนวน 1 รายการ เมื่อจำแนกตามสถานภาพทั่วไปด้านช่วงอายุมีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 จำนวน 1 รายการ และเมื่อจำแนกตามสถานภาพทั่วไปด้านวุฒิการศึกษามีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 จำนวน 17 รายการ |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/310 |
Appears in Collections: | FACULTY OF BUSINESS ADMINISTRATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6614011858017.pdf | 3.18 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.