Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/296
Title: | An Analysis of User Behavior and Resources of National Library Using Machine Learning การวิเคราะห์พฤติกรรมผู้ใช้บริการและทรัพยากรของหอสมุดแห่งชาติโดยใช้การเรียนรู้ของเครื่อง |
Authors: | VICHIN KUMSUK วิชิน คำสุข PUDSADEE BOONRAWD ผุสดี บุญรอด King Mongkut's University of Technology North Bangkok PUDSADEE BOONRAWD ผุสดี บุญรอด pudsadee.b@itd.kmutnb.ac.th,pudsadee@kmutnb.ac.th pudsadee.b@itd.kmutnb.ac.th,pudsadee@kmutnb.ac.th |
Keywords: | พฤติกรรมผู้ใช้บริการ ทรัพยากรของหอสมุดแห่งชาติ การเรียนรู้ของเครื่อง User Behavior National Library Resources Machine Learning |
Issue Date: | 8 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | The National Library of Thailand provides various services including printed media audiovisual materials information technology knowledge resources ancient documents and information retrieval. However the library is currently a decline in the number of users. This independent study aims to develop a system that analyzes user behavior and resource utilization based on 3 years of data from the National Library (2022–2024). The information system is designed as a web application to support 3 user groups: executives staffs and system administrators. For analyzing user behavior and resource utilization the study utilizes machine learning techniques specifically the Prophet model for time series forecasting. This approach enables predictions of trends in user activity and resource growth for the future. The analyzed data is presented through an interactive dashboard to facilitate data-driven decision-making. The quality and user satisfaction of the system were evaluated using Black-Box Testing which focuses on the system's inputs and outputs. The evaluation results indicate that experts rated the system's quality as good with an average score of 3.95. The user satisfaction assessment received an excellent rating with an average score of 4.53. In conclusion the developed information system effectively supports different user groups by enabling the analysis of user behavior and resource utilization at the National Library. Furthermore the system aids in strategic decision-making service planning and activity organization for the library in the future. หอสมุดแห่งชาติมีการให้บริการต่าง ๆ ตัวอย่างเช่น บริการสื่อสิ่งพิมพ์ โสตทัศนวัสดุ เทคโนโลยีสารสนเทศ องค์ความรู้และสื่อสิ่งพิมพ์ เอกสารโบราณ และสืบค้นข้อมูลต่าง ๆ แต่ปัจจุบันประสบปัญหา ผู้ใช้บริการที่มีจำนวนลดลง การค้นคว้าอิสระนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบการวิเคราะห์พฤติกรรมผู้ใช้บริการและทรัพยากร โดยใช้ข้อมูลหอสมุดแห่งชาติ จำนวน 3 ปี ตั้งแต่พ.ศ. 2565 - 2567 ระบบสารสนเทศถูกออกแบบเป็นเว็บแอปพลิเคชัน โดยรองรับผู้ใช้งาน 3 กลุ่ม ได้แก่ ผู้บริหาร เจ้าหน้าที่ และผู้ดูแลระบบ ในส่วนการวิเคราะห์พฤติกรรมผู้ใช้บริการ และการนำทรัพยากรต่าง ๆ ทำการประยุกต์ใช้การเรียนรู้ของเครื่อง (Machine Learning) โดยใช้ Prophet เพื่อวิเคราะห์แนวโน้มจากข้อมูลอนุกรมเวลา เพื่อคาดการณ์แนวโน้มการเปลี่ยนของจำนวนผู้ใช้บริการ และการเพิ่มขึ้นของทรัพยากรในอนาคต ซึ่งนำเสนอข้อมูลที่ได้จากการวิเคราะห์ในรูปแบบแดชบอร์ด จากการประเมิน คุณภาพและความพึงพอใจที่มีต่อระบบสารสนเทศโดยใช้วิธีแบบกล่องดำ (Black-Box Testing) ที่เน้นทดสอบส่วนนำเข้าและผลลัพธ์ของระบบสารสนเทศ จากผลการวิจัยพบว่า ผลการประเมินคุณภาพระบบโดยผู้เชี่ยวชาญโดยภาพรวมอยู่ในระดับดี ซึ่งมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.95 และผลการประเมินความพึงพอใจจากผู้ใช้งานโดยภาพรวมอยู่ในระดับดีมาก ซึ่งมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.53 ดังนั้นจึงสรุปได้ว่าระบบสารสนเทศที่พัฒนาขึ้นรองรับการใช้งานของผู้ใช้แต่ละกลุ่มที่เกี่ยวข้อง สามารถวิเคราะห์พฤติกรรม ผู้ใช้บริการและทรัพยากรต่าง ๆ ของหอสมุดแห่งชาติ ช่วยสนับสนุนการตัดสินใจ และนำไปใช้ในการกำหนดกลยุทธ์การวางแผนการให้บริการ และกิจกรรมของหอสมุดแห่งชาติได้ในอนาคต |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/296 |
Appears in Collections: | FACULTY OF INFORMATION TECHNOLOGY AND DIGITAL INNOVATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6607011857200.pdf | 3.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.