Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/210
Title: | FACTORS INFLUENCING CONSUMERS' DECISION TO PURCHASE A HOUSE IN A HOUSING DEVELOPMENT PROJECT IN PATHUMTANI PROVINCE ปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรของผู้บริโภคในเขตจังหวัดปทุมธานี |
Authors: | WINAI SINKHUNTHOD วินัย สิ้นขุนทด TAWEESAK ROOPSING ทวีศักดิ์ รูปสิงห์ King Mongkut's University of Technology North Bangkok TAWEESAK ROOPSING ทวีศักดิ์ รูปสิงห์ taweesak.r@fba.kmutnb.ac.th,taweesakr@kmutnb.ac.th taweesak.r@fba.kmutnb.ac.th,taweesakr@kmutnb.ac.th |
Keywords: | ผู้บริโภค ปัจจัยในการเลือกซื้อ บ้านจัดสรร ส่วนประสมทางการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมทางการตลาด Consumers Purchasing Factors Housing Development Marketing Mix Product Price Distribution Channels Marketing Promotion |
Issue Date: | 8 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | This independent research study aims to: 1) Examine the level of importance of factors influencing consumers' decisions to purchase houses in housing development projects in Pathum Thani Province. 2) Study consumer behavior in selecting houses in housing development projects within Pathum Thani Province. 3) Compare the differences in the importance levels of marketing mix factors influencing the decision to purchase houses in housing development projects, categorized by gender and monthly income of the respondents. 4)Analyze the components of the decision-making factors for purchasing houses in housing development projects among consumers in Pathum Thani Province. The sample group for this study consists of 100 general consumers who reside in and have purchased houses in housing development projects in Pathum Thani Province. The research instrument used is a questionnaire, and the statistical methods employed for data analysis include percentage, mean, standard deviation, t-test, One-Way ANOVA, and factor analysis. Research Findings The majority of the respondents were female, aged between 36 and 40 years, single, holding a bachelor's degree, employed as company employees, and earning an average monthly income of 20,001 – 30,000 THB. Regarding consumer behavior in purchasing houses in housing development projects in Pathum Thani Province, the respondents primarily intended to purchase houses for personal and family residence. They took approximately 1–2 years to consider their decision before purchasing. The preferred house type was a detached house, with a price range of 2,000,001 – 3,000,000 THB. The most influential person in the decision-making process was their partner or spouse, and the main source of information about housing projects came from the internet. The primary reason for selecting a particular house was the suitability of its location. The overall level of importance of the marketing mix (4Ps) was found to be high. When considering individual aspects, the price factor was the most important, while product, distribution channels, and promotional factors were also rated as highly significant. A comparison of differences revealed that gender did not influence the importance level of marketing mix factors, whereas income level significantly influenced the importance placed on marketing mix factors at a 0.05 significance level. The factor analysis of the marketing mix elements influencing the decision to purchase houses in housing development projects in Pathum Thani Province identified four main components with 23 sub-components. 1) Price and Value for Money – 11 sub-components. 2) Service and Sales Promotion – 3 sub-components. 3) Credibility and Facilities – 6 sub-components.4) Convenience of Contact and Information Accessibility – 3 sub-components การศึกษาค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับความสำคัญของปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรของผู้บริโภคในเขตจังหวัดปทุมธานี 2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมในการเลือกซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรของผู้บริโภคในเขตจังหวัดปทุมธานี 3) เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างของระดับความสำคัญปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรของผู้บริโภคในเขตจังหวัดปทุมธานี จำแนกตามเพศและรายได้ต่อเดือนของผู้ตอบแบบสอบถาม 4) เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบของปัจจัยการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรของผู้บริโภคในเขตจังหวัดปทุมธานี กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ กลุ่มผู้บริโภคทั่วไป ที่อาศัยและซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรในเขตจังหวัดปทุมธานี จำนวน 100 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test, One Way Anova และวิเคราะห์หาองค์ประกอบ ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างที่ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง36 - 40 ปี สถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัท และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001 – 30,000 บาท พฤติกรรมการเลือกซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรในเขตจังหวัดปทุมธานีของผู้ตอบแบบสอบถาม มีวัตถุประสงค์ในการเลือกซื้อบ้านจัดสรรเพื่ออยู่อาศัยเองและครอบครัวใช้ระยะเวลาในการพิจารณาก่อนตัดสินใจเลือกซื้อบ้านจัดสรร 1-2 ปี รูปแบบบ้านที่ต้องการ เป็นบ้านเดี่ยว ระดับราคาอยู่ในช่วง 2,000,001 - 3,000,000 บาท ผู้ที่มีอิทธิพลในการเลือกซื้อคือแฟน แหล่งข้อมูลของโครงการบ้านจัดสรรมาจากข้อมูล ทางอินเทอร์เน็ต และเหตุผลหลักในการพิจารณาเลือกซื้อบ้านจัดสรร คือทำเลที่ตั้งที่มีความเหมาะสม ส่วนระดับความสำคัญของส่วนประสมทางการตลาด (4Ps) โดยภาพรวม มีความสำคัญอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านราคา มีความสำคัญอยู่ในระดับมากที่สุด ส่วนด้านผลิตภัณฑ์ ด้านช่องทางการจัดจำหน่ายและด้านส่งเสริมการตลาด มีความสำคัญอยู่ในระดับมาก ผลการเปรียบเทียบความแตกต่าง พบว่า เพศ ต่างกันให้ความสำคัญกับส่วนประสมทางการตลาดไม่แตกต่างกันและรายได้ ต่างกันให้ความสำคัญกับส่วนประสมทางการตลาดแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ผลการวิเคราะห์ขององค์ประกอบของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรของผู้บริโภคในเขตจังหวัดปทุมธานี พบว่า ประกอบด้วย 4 องค์ประกอบหลัก 23 องค์ประกอบย่อย ได้แก่ 1) ด้านราคาและความคุ้มค่า มี 11 องค์ประกอบย่อย 2) ด้านการบริการและส่งเสริมการขาย มี 3 องค์ประกอบย่อย 3) ด้านความน่าเชื่อถือและสิ่งอำนวยความสะดวก มี 6 องค์ประกอบย่อย และ 4) ด้านความสะดวกในการติดต่อและการให้ข้อมูล มี 3 องค์ประกอบย่อย |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/210 |
Appears in Collections: | FACULTY OF BUSINESS ADMINISTRATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6614011853074.pdf | 956.66 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.