Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/208
Title: | FACTORS AFFECTING THE DECISION TO CHOOSE SOLAR ROOFTOP INSTALLATION SERVICES IN BANGKOK AND SURROUNDING AREAS ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการติดตั้งโซลาร์รูฟท็อปในเขตกรุงเทพและปริมณฑล |
Authors: | PONGSAKORN CHAROENSUK พงศกร เจริญสุข TAWEESAK ROOPSING ทวีศักดิ์ รูปสิงห์ King Mongkut's University of Technology North Bangkok TAWEESAK ROOPSING ทวีศักดิ์ รูปสิงห์ taweesak.r@fba.kmutnb.ac.th,taweesakr@kmutnb.ac.th taweesak.r@fba.kmutnb.ac.th,taweesakr@kmutnb.ac.th |
Keywords: | ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจ การเลือกติดตั้ง โซลาร์เซลล์ Factors affecting decision making Selection of installation Solar cells |
Issue Date: | 8 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | This independent study aimed to 1) study the behavior of choosing the solar rooftop installation service, 2) study the level of importance of the factors in deciding to choose the solar rooftop installation service, 3) compare the differences of the factors in deciding to choose the solar rooftop installation service, and 4) study the components of the factors influencing the decision to choose the solar rooftop installation service in Bangkok and its vicinity. The sample group used in the research was 100 consumers who have installed the solar rooftop in Bangkok and its vicinity. The research instrument was a questionnaire. The statistics used were percentage, mean, standard deviation, t-test, One Way ANOVA, and factor analysis. The research results found that the majority of the sample group were female, aged 18-30 years, had a bachelor's degree, were company employees, and had a monthly income of 20,001-40,000 baht. Their decision-making behavior in choosing to use the solar rooftop installation service in Bangkok and its vicinity was mostly in townhouses/commercial buildings, with an average monthly electricity bill of 15,001-30,000 baht. The main objectives were efficiency and value for money. The price and quality of the materials were the first things they decided to do. Sometimes they were concerned about the high cost. They focused on reliable operators, including various advertisements showing reliability in choosing to install. As for the importance of the factors in deciding to use the solar rooftop installation service in Bangkok and its vicinity, it was found that overall, they were at a high level of importance. When considering each aspect, it was found that all aspects were at a high level of importance in every aspect. When comparing the differences in the importance of the factors in deciding to use the solar rooftop installation service, it was found that different genders and different occupations gave no different importance to the factors in deciding to use the solar rooftop installation service in Bangkok and its vicinity, at a statistical significance level of 0.05. The results of the study of the components of the factors affecting the decision to use the solar rooftop installation service in Bangkok and its vicinity found that there were 4 main components and 21 sub-components, including reliability, with 9 sub-components; service, with 4 sub-components; quality, with 6 sub-components; and clean energy and assessment, with 2 sub-components. การศึกษาค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาพฤติกรรมการเลือกใช้บริการติดตั้งโซลาร์รูฟท็อป 2) ศึกษาระดับความสำคัญของปัจจัยในการตัดสินใจเลือกใช้บริการติดตั้งโซลาร์รูฟท็อป 3) เปรียบเทียบความแตกต่างของปัจจัยในการตัดสินใจเลือกใช้บริการติดตั้งโซลาร์รูฟท็อป และ4) ศึกษาองค์ประกอบของปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการติดตั้งโซลาร์รูฟท็อปในเขตกรุงเทพและปริมณฑล กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ ผู้บริโภคที่มีการติดตั้งโซลาร์รูฟท็อปในเขตกรุงเทพและปริมณฑล จำนวน 100 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตราฐาน t-test, One Way ANOVA และการวิเคราะห์หาองค์ประกอบผลการวิจัย พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 18 – 30 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพเป็นพนักงานบริษัท และมีรายได้ต่อเดือน 20,001 – 40,000 บาท มีพฤติกรรมการตัดสินใจเลือกใช้บริการติดตั้งโซลาร์รูฟท็อปในเขตกรุงเทพและปริมณฑล ส่วนใหญ่จะเป็นการติดตั้งในพื้นที่ทาวเฮ้า/อาคารพานิณิชน์ ซึ่งมีความค่าเฉลี่ยในการชำระค่าไฟต่อเดือน 15,001-30,000 บาท โดยมีวัตถุประสงค์หลักในประสิทธิภาพและความคุ้มค่า ส่วนราคาและคุณภาพของวัสดุเป็นสิ่งแรกที่ทำการตัดสินใจ บางทีจะมีความกังวลเรื่องของต้นทุนที่สูง จะเน้นผู้ประกอบการที่มีความน่าเชื่อถือรวมถึงการโฆษณาต่างๆของความน่าเชื่อถือในการเลือกติดตั้ง ส่วนระดับความสำคัญของปัจจัยในการตัดสินใจใช้บริการติดตั้งโซลาร์รูฟท็อปในเขตกรุงเทพและปริมณฑล พบว่า โดยภาพรวมมีระดับความสำคัญอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ทุกด้านมีความสำคัญอยู่ในระดับมากทุกด้าน เมื่อเปรียบเทียบความแตกต่างของระดับความสำคัญของปัจจัยในการตัดสินใจเลือกใช้บริการติดตั้งโซลาร์รูฟท็อป พบว่า เพศที่แตกต่างกันและอาชีพที่แตกต่างกันให้ความสำคัญของปัจจัยในการตัดสินใจเลือกใช้บริการติดตั้งโซลาร์รูฟท็อปในเขตกรุงเทพและปริมณฑล ไม่แตกต่างกัน ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05ผลการศึกษาองค์ประกอบของปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการติดตั้งโซลาร์รูฟท็อปในเขตกรุงเทพและปริมณฑล พบว่า ประกอบองค์ประกอบหลัก 4 ด้าน 21 องค์ประกอบย่อย ได้แก่ ด้านความน่าเชื่อถือ มี 9 องค์ประกอบย่อย ด้านบริการ มี 4 องค์ประกอบย่อย ด้านคุณภาพ มี 6 องค์ประกอบย่อย ด้านพลังงานสะอาดและการประเมิน มี 2 องค์ประกอบย่อย |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/208 |
Appears in Collections: | FACULTY OF BUSINESS ADMINISTRATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6614011853058.pdf | 1.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.