Please use this identifier to cite or link to this item: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/206
Title: The factors influencing the decision to purchase running shoes of individuals who exercise in Bangkok area
ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้าวิ่งของผู้ที่ออกกำลังกายในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: KANTAPHAT NATTHAKITWONG
กันตพัฒน์ ณัฐกิตติ์วงค์
TAWEESAK ROOPSING
ทวีศักดิ์ รูปสิงห์
King Mongkut's University of Technology North Bangkok
TAWEESAK ROOPSING
ทวีศักดิ์ รูปสิงห์
taweesak.r@fba.kmutnb.ac.th,taweesakr@kmutnb.ac.th
taweesak.r@fba.kmutnb.ac.th,taweesakr@kmutnb.ac.th
Keywords: ปัจจัยการตัดสินใจ
การเลือกซื้อ
รองเท้าวิ่ง
Factors influencing
Running shoes
Shoes selecting
Issue Date:  8
Publisher: King Mongkut's University of Technology North Bangkok
Abstract: This independent study aims to examine the purchasing behavior of running shoes among individuals who exercise in the Bangkok area. The objectives of the study are to: 1) The purchasing behavior of running shoes among individuals who exercise. 2) Assess the significance level of marketing mix factors in the decision-making process of purchasing running shoes among exercisers 3) Analyze the differences marketing mix factors influencing the decision to purchase running shoes among exercisers 4) An analysis of the components of marketing mix factors affecting the decision to purchase running shoes among exercisers in Bangkok. The sample group for this study consists of 100 consumers who engage in running exercises in major public parks within Bangkok. The research tool used is a questionnaire, and the statistical methods employed include percentage, mean, standard deviation, t-test, One-Way ANOVA, and factor analysis.The research findings indicate that the majority of respondents were male, aged 31-40 years, employed in private companies, with an income exceeding 50,000 THB and a bachelor's degree. Their exercise and running shoe usage behavior showed that they exercised less than 1-2 times per week, with each session lasting between 30 minutes and 1 hour. The current price range of their running shoes is between 2,000 - 4,000 THB. Most respondents purchased their running shoes through official brand stores, and the most frequently used brand for exercise was Adidas.The comparison of differences in the average marketing mix factors influencing the decision to purchase running shoes among exercisers in Bangkok, categorized by gender, revealed that individuals of different genders place significantly different levels of importance on these factors, with statistical significance at the .05 level. However, when categorized by age groups, there was no statistically significant difference at the .05 level in the importance placed on marketing mix factors when deciding to purchase running shoes among exercisers in Bangkok.  The sample group placed a high level of importance on marketing mix factors when making decisions about purchasing running shoes in Bangkok. When analyzed by individual aspects of the marketing mix (7Ps), all factors were considered highly significant. The factors influencing consumers' decisions in purchasing running shoes in Bangkok, based on factor analysis, were categorized into 9 main components with 32 sub-components: Branding Strategy and Customer Experience (6 sub-components) Customer Service and Involvement in Purchasing Decisions (5 sub-components) Sales Promotion Strategies and Customer Privileges (3 sub-components) Distribution Network and Brand Accessibility (4 sub-components) Product Standards and Customer Choices (3 sub-components) Convenience of Purchase and After-Sales Service (2 sub-components) Pricing Strategy and Value for Money (4 sub-components) Online Purchasing Systems and Product Information (3 sub-components) Product Quality and Design (2 sub-components)
การศึกษาค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) พฤติกรรมการเลือกซื้อรองเท้าวิ่งของผู้ที่ออกกำลังกาย 2) ระดับความสำคัญของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้าวิ่งของผู้ที่ออกกำลังกาย 3) เปรียบเทียบความแตกต่างของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้าวิ่งของผู้ที่ออกกำลังกาย 4) วิเคราะห์องค์ประกอบของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้าวิ่งของผู้ที่ออกกำลังกายในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ กลุ่มผู้บริโภคที่มีการวิ่งออกกำลังกายโดยใช้สวนสาธารณะหลักในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 100 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test, One Way ANOVA และการวิเคราะห์หาองค์ประกอบ ผลการวิจัย พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุ 31-40 ปี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้มากกว่า 50,000 บาท และมีระดับการศึกษาปริญญาตรี มีพฤติกรรมการออกกำลังกายและการใช้รองเท้าวิ่ง ความถี่ในการออกกำลังกาย น้อยกว่า 1-2 ครั้งต่อสัปดาห์ ระยะเวลาที่ออกกำลังกายในแต่ละครั้ง 30 นาที – 1 ชั่วโมง ราคาของรองเท้าวิ่งออกกำลังกายที่ใช้อยู่ในปัจจุบัน 2,000 - 4,000 บาท มีช่องทางในการซื้อรองเท้าวิ่งออกกำลังกายผ่าน Official store ของแต่ละแบรนด์ และยี่ห้อของรองเท้าที่เลือกใช้ออกกำลังกายบ่อยครั้งที่สุดคือ Adidas ส่วนระดับความสำคัญของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้าวิ่งของผู้บริโภค พบว่า โดยรวม มีความสำคัญอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ผู้บริโภคให้ความสำคัญกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดทุกด้าน อยู่ในระดับมากทุกด้านผลการเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้าวิ่งของผู้ที่ออกกำลังกายในเขตกรุงเทพมหานคร เมื่อจำแนกตามสถานภาพด้านเพศ พบว่า เพศที่แตกต่างกันให้ความสำคัญกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้าวิ่ง แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เมื่อจำแนกตามสถานภาพด้านอายุ พบว่า กลุ่มอายุต่างๆ ให้ความสำคัญกับปัจจัยส่วนประสมทางการในการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้าวิ่งของผู้ที่ออกกำลังกายในเขตกรุงเทพมหานคร ไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05ผลการวิเคราะห์องค์ประกอบของปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อรองเท้าวิ่งของผู้บริโภค พบว่า ประกอบด้วย 9 องค์ประกอบหลัก 32 องค์ประกอบย่อย ได้แก่ ด้านกลยุทธ์การสร้างแบรนด์และประสบการณ์ลูกค้า มี 6 องค์ประกอบย่อย ด้านการบริการลูกค้าและการมีส่วนร่วมในการตัดสินใจซื้อ มี 5 องค์ประกอบย่อย ด้านกลยุทธ์ส่งเสริมการขายและสิทธิพิเศษสำหรับลูกค้า มี 3 องค์ประกอบย่อย ด้านเครือข่ายการจัดจำหน่ายและการเข้าถึงแบรนด์ มี 4 องค์ประกอบย่อย ด้านมาตรฐานสินค้าและทางเลือกสำหรับลูกค้า มี 3 องค์ประกอบย่อย ด้านความสะดวกในการซื้อและบริการหลังการขาย มี 2 องค์ประกอบย่อย ด้านกลยุทธ์การกำหนดราคาและความคุ้มค่า มี 4 องค์ประกอบย่อย ด้านระบบการซื้อขายออนไลน์และข้อมูลสินค้า มี 3 องค์ประกอบย่อย และด้านคุณภาพและการออกแบบสินค้า มี 2 องค์ประกอบย่อย
URI: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/206
Appears in Collections:FACULTY OF BUSINESS ADMINISTRATION

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s6614011853031.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.