Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/145
Title: | Development of a Cooperative Generative AI Learning Model to Enhance Vocational Students' Programming Skill การพัฒนารูปแบบการเรียนรู้โดยใช้ปัญญาประดิษฐ์แบบรู้สร้างร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือ เพื่อส่งเสริมทักษะการเขียนโปรแกรมสำหรับผู้เรียนอาชีวศึกษา |
Authors: | KANNIKA THONGSAI กรรณิกา ทองใส SANTI HUTAMARN สันติ หุตะมาน King Mongkut's University of Technology North Bangkok SANTI HUTAMARN สันติ หุตะมาน santi.h@fte.kmutnb.ac.th,santih@kmutnb.ac.th santi.h@fte.kmutnb.ac.th,santih@kmutnb.ac.th |
Keywords: | ปัญญาประดิษฐ์แบบรู้สร้าง การเรียนรู้แบบร่วมมือ ทักษะการเขียนโปรแกรม Generative AI Cooperative Learning Programming Skills |
Issue Date: | 9 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | Programming is crucial in today’s world, especially in electronics, such as automation and microcontroller development, which are fundamental to industrial work. However, traditional methods like slide-based teaching can hinder student understanding. Some students hesitate to ask questions, and class discussions may delay the lesson, reducing learning effectiveness. This thesis aims to develop a learning model using constructivist AI combined with cooperative learning in a microcontroller course. It explores programming skill development and student acceptance of AI-supported learning. The study used a quasi-experimental design with 17 students in the experimental group and 20 in the control group from Prachinburi Technical College. Results showed that students in the experimental group had significantly higher post-test scores (p การเขียนโปรแกรมมีความสำคัญมากในยุคปัจจุบัน โดยเฉพาะในสาขาอิเล็กทรอนิกส์ เช่น การพัฒนาระบบอัตโนมัติและไมโครคอนโทรลเลอร์ ซึ่งเป็นพื้นฐานของงานอุตสาหกรรม อย่างไรก็ตาม วิธีการสอน เช่น การใช้สไลด์ อาจทำให้นักเรียนเข้าใจเนื้อหาได้ยาก บางครั้งนักเรียนไม่กล้าถามคำถาม หรือการถามตอบอาจทำให้การสอนล่าช้า ส่งผลให้การเรียนรู้ไม่มีประสิทธิภาพ ดังนั้นสารนิพนธ์ฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบการเรียนรู้โดยใช้ปัญญาประดิษฐ์แบบรู้สร้าง ร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือในรายวิชาไมโครคอนโทรลเลอร์ เพื่อศึกษาทักษะการเขียนโปรแกรมด้วยปัญญาประดิษฐ์แบบรู้สร้าง ในการเรียนการสอนแบบร่วมมือในวิชาไมโครคอนโทรลเลอร์ และเพื่อศึกษาการยอมรับเทคโนโลยีของผู้เรียนในการใช้ปัญญาประดิษฐ์แบบรู้สร้าง เพื่อการสนับสนุนการเรียนรู้ในรายวิชาไมโครคอนโทรลเลอร์ วิธีการวิจัยเป็นแบบกึ่งทดลอง (Quasi-experimental design) กลุ่มทดลอง คือ ผู้เรียน สาขาวิชาอิเล็กทรอนิกส์ จำนวน 17 คน กลุ่มควบคุม คือ ผู้เรียนสาขาวิชาอิเล็กทรอนิกส์ จำนวน 20 คน จากวิทยาลัยเทคนิคปราจีนบุรี ผลการวิจัยพบว่าผู้เรียน ผู้เรียนที่เรียนรู้โดยใช้ปัญญาประดิษฐ์แบบรู้สร้างร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือเพื่อส่งเสริมทักษะการเขียนโปรแกรมสำหรับผู้เรียนอาชีวศึกษา กลุ่มทดลองมีคะแนน ความรู้หลังเรียนสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/145 |
Appears in Collections: | FACULTY OF TECHNICAL EDUCATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6602017858050.pdf | 8.9 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.