Please use this identifier to cite or link to this item: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/126
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorDANUSON SRIKUMEYEen
dc.contributorดนุสรณ์ ศรีคำอ้ายth
dc.contributor.advisorTONGCHANA THONGTIPen
dc.contributor.advisorต้องชนะ ทองทิพย์th
dc.contributor.otherKing Mongkut's University of Technology North Bangkoken
dc.date.accessioned2025-04-29T03:20:10Z-
dc.date.available2025-04-29T03:20:10Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued9/6/2025
dc.identifier.urihttp://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/126-
dc.description.abstractThis research aims to: 1) develop and evaluate the effectiveness of augmented reality learning media on the topic of piston speed, and 2) compare the learning outcomes of students who use augmented reality learning media with a standard criterion. The research tools used are: 1) augmented reality learning media on the topic of piston speed, 2) an evaluation form for the appropriateness of the augmented reality learning media on piston speed, and 3) a test to measure students' learning achievement on piston speed. The sample group consisted of 20 students enrolled in a mechanical mathematics course, selected by cluster sampling. The results of the research revealed that the evaluation of the appropriateness of the learning media was as follows: 1) Content of the learning media was rated the highest with a mean score of 4.78, 2) Usefulness of the learning media had a mean score of 4.76, and 3) Design of the learning media had a mean score of 4.83. The effectiveness of the training set, when applied to the experimental group, showed an E1 score of 81.17% and an E2 post-test score of 84.50%. It can be concluded that the augmented reality learning media on piston speed developed by the researcher has a higher efficiency than the specified standard criterion of 80/80, with statistical significance at the 0.05 level (t = 5.54, p = 0.00).en
dc.description.abstractงานวิจัยนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อพัฒนาและหาประสิทธิภาพสื่อการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีความจริงเสริม เรื่องความเร็วแล่นของลูกสูบ 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนโดยใช้สื่อการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีความจริงเสริมกับเกณฑ์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ 1) สื่อการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริมเรื่องความเร็วแล่นลูกสูบ 2) แบบประเมินความเหมาะสมของสื่อการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม เรื่องความเร็วแล่นลูกสูบ 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนเรื่องความเร็วแล่นลูกสูบ กลุ่มตัวอย่างคือนักเรียนที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชา คณิตศาสตร์ช่างยนต์ จำนวน 20 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม ผลจากการวิจัยพบว่าการประเมินความเหมาะสมของสื่อการเรียนรู้ 1) ด้านเนื้อหาสื่อการเรียนรู้ อยู่ในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.78  2) ด้านการใช้ประโยชน์จากสื่อการเรียนรู้ มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.76 3) ด้านการออกแบบสื่อการเรียนรู้ มีคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 4.83 ผลการหาประสิทธิภาพของชุดฝึก เมื่อนำไปใช้กับกลุ่มทดลอง คะแนนระหว่างเรียน E1 คิดเป็นร้อยละ 81.17 และคะแนนทดสอบหลังเรียน E2 คิดเป็นร้อยละ 84.50 จงสรุปได้ว่าสื่อการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม เรื่องความเร็วแล่นลูกสูบ ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นมีประสิทธิภาพสูงกว่าเกณฑ์มาตรฐานที่กำหนดไว้ คือ 80/80 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 (t = 5.54, p = 0.00)th
dc.language.isoth
dc.publisherKing Mongkut's University of Technology North Bangkok
dc.rightsKing Mongkut's University of Technology North Bangkok
dc.subjectความเร็วแล่นของลูกสูบth
dc.subjectเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริมth
dc.subjectสื่อการเรียนรู้th
dc.subjectPiston Speeden
dc.subjectAugmented Realityen
dc.subjectTeaching Mediaen
dc.subject.classificationEngineeringen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleDevelopment of Teaching media on topic how to estimate the linear velocity of piston cylinder Using Augmented reality technology for Vocational Certificate students in Automotive Engineeringen
dc.titleการพัฒนาสื่อการเรียนรู้เรื่องความเร็วแล่นของลูกสูบด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม สำหรับนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพสาขาวิชาช่างยนต์th
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorTONGCHANA THONGTIPen
dc.contributor.coadvisorต้องชนะ ทองทิพย์th
dc.contributor.emailadvisortongchana.t@fte.kmutnb.ac.th,tongchanat@kmutnb.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisortongchana.t@fte.kmutnb.ac.th,tongchanat@kmutnb.ac.th
dc.description.degreenameMaster of Science in Technical Education (ค.อ.ม.)en
dc.description.degreenameครุศาสตร์อุตสาหกรรมมหาบัณฑิต (M.S.Tech.Ed.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineTeacher Training in Mechanical Engineeringen
dc.description.degreedisciplineครุศาสตร์เครื่องกลth
Appears in Collections:FACULTY OF TECHNICAL EDUCATION

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s6602017856111.pdf3.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.