Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/115
Title: | Guidelines for Building Digital Literacy Skills of Teachers in Laos แนวทางการพัฒนาทักษะทางด้านดิจิทัลของครูในสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว |
Authors: | HITLER XAYAKOT ฮิตเลอร์ ชัยยะโกด NALINPAT BHUMPENPEIN นลินภัสร์ บำเพ็ญเพียร King Mongkut's University of Technology North Bangkok NALINPAT BHUMPENPEIN นลินภัสร์ บำเพ็ญเพียร nalinpat.p@itd.kmutnb.ac.th,nalinpatp@kmutnb.ac.th nalinpat.p@itd.kmutnb.ac.th,nalinpatp@kmutnb.ac.th |
Keywords: | ทักษะดิจิทัล การพัฒนาครู ลาว การศึกษาในศตวรรษที่ 21 เทคโนโลยีดิจิทัลในระบบการศึกษา Digital Skills Teacher Development Laos 21st Century Education Digital technology in education |
Issue Date: | 9 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | Digital literacy has become a crucial skill for educators worldwide, particularly in developing countries striving to modernize their education systems. This study investigates factors influencing the development of digital literacy skills among teachers in the Lao People's Democratic Republic (Lao PDR). Using a quantitative approach, data were collected from 400 teachers across teacher training institutions in southern Lao PDR via a structured questionnaire. Multiple regression analysis identified five key factors significantly impacting digital literacy development: (1) evaluation of digital skills, (2) promotion of lifelong learning, (3) use of digital technology in teaching, (4) enhancement of cybersecurity skills, and (5) digital learning through online platforms. These factors collectively explained 82.4% of the variance in teachers' digital literacy development. The findings highlight the critical role of continuous assessment and lifelong learning in enhancing digital competencies. This study provides valuable insights for policymakers and educational institutions in Lao PDR and similar contexts, offering evidence-based strategies to improve teachers' digital literacy and, consequently, the quality of education in the digital age. ความรู้ด้านดิจิทัลถือเป็นทักษะที่มีความสำคัญอย่างยิ่งสำหรับนักการศึกษาทั่วโลก โดยเฉพาะในประเทศกำลังพัฒนาที่มุ่งหวังในการปรับปรุงระบบการศึกษาให้ทันสมัย งานวิจัยนี้มุ่งเน้นไปที่การศึกษาปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อการพัฒนาทักษะด้านดิจิทัลในหมู่ครูในสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว (สปป. ลาว) โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงปริมาณและรวบรวมข้อมูลจากครูจำนวน 400 คน ที่มาจากสถาบันฝึกอบรมครูในภาคใต้ของ สปป. ลาว ผ่านแบบสอบถามที่ออกแบบอย่างมีโครงสร้าง ผลการวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุคูณระบุปัจจัยที่สำคัญ 5 ประการที่มีผลกระทบอย่างมีนัยสำคัญต่อการพัฒนาความรู้ด้านดิจิทัล ซึ่งได้แก่ (1) การประเมินทักษะดิจิทัล (2) การส่งเสริมการเรียนรู้ตลอดชีวิต (3) การใช้เทคโนโลยีดิจิทัลในการสอน (4) การพัฒนาทักษะด้านความปลอดภัยทางไซเบอร์ และ (5) การเรียนรู้ดิจิทัลผ่านแพลตฟอร์มออนไลน์ ปัจจัยเหล่านี้ร่วมกันสามารถอธิบายความแปรปรวนในการพัฒนาความรู้ด้านดิจิทัลของครูได้ถึงร้อยละ 82.4 ผลการศึกษาเน้นย้ำถึงความสำคัญของการประเมินอย่างต่อเนื่องและการเรียนรู้ตลอดชีวิตในการพัฒนาทักษะด้านดิจิทัล การศึกษานี้ให้ข้อมูลเชิงลึกที่มีคุณค่าแก่ผู้กำหนดนโยบายและสถาบันการศึกษาใน สปป. ลาว รวมถึงบริบทที่คล้ายคลึงกัน โดยนำเสนอแนวทางตามหลักฐานเพื่อปรับปรุงความรู้ด้านดิจิทัลของครู ซึ่งส่งผลดีต่อการยกระดับคุณภาพการศึกษาในยุคดิจิทัล |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/115 |
Appears in Collections: | FACULTY OF INFORMATION TECHNOLOGY AND DIGITAL INNOVATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6507011810514.pdf | 1.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.