Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/370
Title: | Organizational Climate and Perceived Self-Efficacy predicting Informal Learning Behavior in the Workplace of Royal Thai Army Personnel บรรยากาศองค์การและการรับรู้ความสามารถของตนเองที่พยากรณ์พฤติกรรมการเรียนรู้ อย่างไม่เป็นทางการในที่ทำงานของกำลังพลกองทัพบก |
Authors: | ARPORN WICHIEN อาภรณ์ วิเชียร PINKANOK WONGPINPECH PIBOOLTAEW ปิ่นกนก วงศ์ปิ่นเพ็ชร์ พิบูลแถว King Mongkut's University of Technology North Bangkok PINKANOK WONGPINPECH PIBOOLTAEW ปิ่นกนก วงศ์ปิ่นเพ็ชร์ พิบูลแถว pinkanok.w@arts.kmutnb.ac.th,pinkanokw@kmutnb.ac.th pinkanok.w@arts.kmutnb.ac.th,pinkanokw@kmutnb.ac.th |
Keywords: | พฤติกรรมการเรียนรู้อย่างไม่เป็นทางการ บรรยากาศองค์การ การรับรู้ความสามารถ ของตนเอง Informal Learning Behavior Organizational Climate Perceived Self-Efficacy |
Issue Date: | 8 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | The objectives of this research (1) to study the levels of organizational climate, perceived self-efficacy and informal learning behavior in the workplace of Royal Thai Army personnel. (2) to examine the relationship between organizational climate and informal learning behavior in the workplace. (3) to examine the relationship between perceived self-efficacy and informal learning behavior in the workplace. (4) to predict informal learning behavior in the workplace based on organizational climate and perceived self-efficacy. The sample consisted of 335 Royal Thai Army personnel. A questionnaire was used as the research instrument and data were analyzed using correlation analysis and stepwise multiple regression analysis. The results indicated that (1) organizational climate was at a good level, whereas perceived self-efficacy and informal learning behavior were at a high level. (2) organizational climate had a statistically significant positive correlation with informal learning behavior at the .01 level. (3) perceived self-efficacy also had a statistically significant positive correlation with informal learning behavior at the .01 level. (4) organizational climate and perceived self-efficacy jointly accounted for 64.6% of the variance in informal learning behavior in the workplace. การวิจัยครั้งนี้วัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับบรรยากาศองค์การ การรับรู้ความสามารถของตนเอง และพฤติกรรมการเรียนรู้อย่างไม่เป็นทางการในที่ทำงานของกำลังพลกองทัพบก 2) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างบรรยากาศองค์การและพฤติกรรมการเรียนรู้อย่างไม่เป็นทางการในที่ทำงานของกำลังพลกองทัพบก 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการรับรู้ความสามารถของตนเองและพฤติกรรมการเรียนรู้อย่างไม่เป็นทางการในที่ทำงานของกำลังพลกองทัพบก 4) พยากรณ์พฤติกรรมการเรียนรู้อย่างไม่เป็นทางการในที่ทำงานของกำลังพลกองทัพบกด้วยบรรยากาศองค์การและการรับรู้ความสามารถของตนเอง ประชากรและกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ กำลังพลกองทัพบก กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 335 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน ผลการวิจัยพบว่า 1) บรรยากาศองค์การ มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับดี การรับรู้ความสามารถของตนเองและพฤติกรรมการเรียนรู้อย่างไม่เป็นทางการ มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับสูง 2) บรรยากาศองค์การมีความสัมพันธ์ทางบวกกับพฤติกรรมการเรียนรู้อย่างไม่เป็นทางการในที่ทำงานของกำลังพลกองทัพบกในระดับสูง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 3) การรับรู้ความสามารถของตนเองมีความสัมพันธ์ทางบวกกับความพฤติกรรมการเรียนรู้อย่างไม่เป็นทางการในที่ทำงานของกำลังพลกองทัพบกในระดับสูง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และ 4) บรรยากาศองค์การและการรับรู้ความสามารถของตนเองสามารถร่วมกันพยากรณ์พฤติกรรมการเรียนรู้อย่างไม่เป็นทางการในที่ทำงานของกำลังพลกองทัพบกได้ ร้อยละ 64.6 |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/370 |
Appears in Collections: | FACULTY OF APPLIED ARTS |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6608031816194.pdf | 2.08 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.