Please use this identifier to cite or link to this item: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/355
Title: Analysis of risk factors affecting the time and cost of Mass Rapid Transit construction projects
การวิเคราะห์ปัจจัยเสี่ยงที่มีผลต่อเวลาและค่าใช้จ่ายในโครงการก่อสร้างรถไฟฟ้า
Authors: CHATCHAI KHAIKAEW
ฉัตรชัย ไข่แก้ว
TITIWAT TRIWONG
ฐิติวัฒน์ ตรีวงศ์
King Mongkut's University of Technology North Bangkok
TITIWAT TRIWONG
ฐิติวัฒน์ ตรีวงศ์
titiwat.t@cit.kmutnb.ac.th,titiwatt@kmutnb.ac.th
titiwat.t@cit.kmutnb.ac.th,titiwatt@kmutnb.ac.th
Keywords: โครงการก่อสร้างรถไฟฟ้า แผนภาพต้นไม้ความผิดพลาด การวิเคราะห์เชิงลำดับชั้น
Skytrain Construction Project
Fault Tree Analysis
Analytic Hierarchy Process
Issue Date:  8
Publisher: King Mongkut's University of Technology North Bangkok
Abstract: This research aims to study the factors affecting time and cost in the construction of electric railway projects in Bangkok. The objective is to analyze and prioritize risk factors by applying two main techniques: Fault Tree Analysis (FTA) and Analytic Hierarchy Process (AHP). The data were collected through literature review, in-depth interviews, and questionnaires from experts with direct experience in the Pink Line, Yellow Line, and Purple Line railway projects.The FTA analysis revealed that the most critical minimal cut sets affecting construction time include labor shortages, lack of worker skills, delays in site handover, and restrictions on working hours. The most significant cost-related minimal cut sets include overtime payments to accelerate work, rework due to poor quality, and design changes issued after construction had begun. Meanwhile, the AHP analysis showed that the top-weighted factors affecting construction time were company cash flow shortages, delays in budget disbursement by the client, and delayed site handover. The highest-weighted cost factors were indirect costs from extended project duration, penalties from delays, and costs incurred from work acceleration. The comparison between FTA and AHP results indicates that several factors align in both likelihood of occurrence and perceived importance. However, there are certain factors with high probability in FTA that were not prioritized by project executives in AHP. Conversely, some factors highly prioritized by executives in AHP did not appear in the minimal cut sets from FTA. This reflects a difference in perspective between structural analysis and policy-level prioritization
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อระยะเวลาและค่าใช้จ่ายในโครงการก่อสร้างรถไฟฟ้าในเขตกรุงเทพมหานคร โดยมุ่งวิเคราะห์และจัดลำดับความสำคัญของปัจจัยเสี่ยงผ่านการประยุกต์ใช้สองเทคนิคหลัก ได้แก่ การวิเคราะห์แผนภาพต้นไม้ความผิดพลาด (Fault Tree Analysis: FTA) และกระบวนการวิเคราะห์เชิงลำดับชั้น (Analytic Hierarchy Process: AHP) ข้อมูลที่ใช้ได้จากการทบทวนวรรณกรรม สัมภาษณ์เชิงลึก และแบบสอบถามจากผู้เชี่ยวชาญที่มีประสบการณ์ตรงในโครงการรถไฟฟ้าสายสีชมพู สีเหลือง และสีม่วงผลการวิเคราะห์ด้วย FTA พบว่า ชุดเหตุการณ์น้อยที่สุดที่ส่งผลกระทบต่อเวลาในการก่อสร้างมากที่สุด ได้แก่ ปัญหาการขาดแคลนแรงงาน ความไม่ชำนาญของคนงาน ความล่าช้าในการส่งมอบพื้นที่ และข้อจำกัดด้านช่วงเวลาการทำงาน ส่วนชุดเหตุการณ์ที่ส่งผลกระทบต่อค่าใช้จ่ายมากที่สุด ได้แก่ การจ่ายค่า OT เพื่อเร่งรัดงาน การแก้ไขงานที่ไม่ได้คุณภาพ และการสั่งเปลี่ยนแบบก่อสร้างภายหลังเริ่มงาน ในขณะที่ผลการวิเคราะห์ด้วย AHP แสดงให้เห็นว่า ปัจจัยที่มีน้ำหนักสูงสุดในด้านระยะเวลา ได้แก่ บริษัทขาดสภาพคล่อง ผู้ว่าจ้างเบิกงบประมาณล่าช้า และความล่าช้าในการส่งมอบพื้นที่ ส่วนปัจจัยที่มีน้ำหนักสูงสุดด้านค่าใช้จ่าย ได้แก่ ค่าใช้จ่ายทางอ้อมจากการขยายระยะเวลา ค่าปรับจากความล่าช้า และค่าใช้จ่ายในการเร่งรัดงาน จากการเปรียบเทียบผลลัพธ์ระหว่าง FTA และ AHP พบว่าหลายปัจจัยมีความสอดคล้องกันทั้งด้านโอกาสในการเกิดและระดับความสำคัญ อย่างไรก็ตาม ยังมีบางปัจจัยที่มีค่าความน่าจะเป็นสูงแต่ไม่ได้รับน้ำหนักความสำคัญจากผู้บริหาร และในทางกลับกันบางปัจจัยที่ได้รับความสำคัญสูงจากผู้บริหารกลับไม่ปรากฏในชุดเหตุการณ์ที่น้อยที่สุด ซึ่งสะท้อนถึงมุมมองที่แตกต่างระหว่างการวิเคราะห์เชิงโครงสร้างและเชิงนโยบาย
URI: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/355
Appears in Collections:COLLEGE OF INDUSTRIAL TECHNOLOGY

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s6603062811181.pdf7.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.