Please use this identifier to cite or link to this item: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/353
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorJARATPONG POOTONGen
dc.contributorจรัสพงษ์ ภู่ทองth
dc.contributor.advisorKEERATIKAN PIRIYAKULen
dc.contributor.advisorกีรติกานต์ พิริยะกุลth
dc.contributor.otherKing Mongkut's University of Technology North Bangkoken
dc.date.accessioned2025-07-02T08:52:13Z-
dc.date.available2025-07-02T08:52:13Z-
dc.date.created2526
dc.date.issued8/6/2526
dc.identifier.urihttp://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/353-
dc.description.abstractThis paper studies methods for increasing the compressive strength of Bangkok clay by mixing Ordinary Portland Cement type 1, silica fume and natural fibers from chicken feathers. Perform a destructive test using the uniaxial compression test method (Unconfined Compression Test). and non-destructive Bender Element Test to find the appropriate ratio between cement. Silica fume, PET and feather fibers and find the relationship between the compressive strength and the curing time of the samples. which uses fiber quantities of 0.5, 1.0, 1.5, 2.0 and 2.5 percent by volume and cement amounts of 2, 4, 6, 8 and 10 percent by dry weight. Silica fume contents were 5, 10, 15, 20, 25 and 30 percent by dry weight. According to the Department of Highways' standard for soil cement subbase, which is set at 689 kPa, the researcher found that plastic fibers (PET) are not suitable for use in base course applications. The researcher recommends developing plastic fibers (PET) with greater friction resistance. The optimal cement content was found to be 7%, yielding a compressive strength of 823.76 kPa, while the silica fume content should not exceed 9%. Furthermore, the researcher found that when adding 2.5% chicken feather fibers and using 5% cement content, the compacted sand-cement mixture achieved a compressive strength of 707.64 kPaen
dc.description.abstractสารนิพนธ์นี้ศึกษาวิธีการเพิ่มกำลังการรับแรงอัดของดินเหนียวกรุงเทพมหานครด้วยการผสมปูนซีเมนต์ปอร์ตแลนด์ ชนิดที่ 1 ( Ordinary Portland Cement type 1) ซิลิกาฟูม (Silica Fume) และเส้นใยธรรมชาติจากขนไก่ (Chicken Feather) โดยจะทำการทดสอบแบบทำลายจากวิธีการทดสอบแรงอัดแกนเดียว ( Unconfined Compression Test ) และการทดสอบแบบไม่ทำลายแบบเบ็นเดอร์อีลีเมนต์ (Bender Element Test) เพื่อหาอัตราส่วนที่เหมาะสมระหว่างปูนซีเมนต์ ซิลิกาฟูม เส้นใยพลาสติก (PET) และเส้นใยขนไก่ และหาความสัมพันธ์ระหว่างกำลังรับแรงอัดและระยะเวลาในการบ่มตัวอย่าง ซึ่งใช้ปริมาณเส้นใยร้อยละ 0.5, 1.0, 1.5, 2.0 และ 2.5 โดยปริมาตร ปริมาณปูนซีเมนต์ที่ร้อยละ 2, 4, 6, 8 และ 10 โดยน้ำหนักแห้ง ปริมาณซิลิกาฟูมที่ร้อยละ 5, 10, 15, 20, 25 และ 30ตามมาตรฐานรองพื้นทางดินซีเมนต์ของกรมทางหลวงที่กำหนดไว้ 689 kPa ผู้วิจัยพบว่าเส้นใยพลาสติก (PET) แต่ไม่เหมาะสมที่ใช้สำหรับงานรองพื้นทาง ผู้วิจัยแนะนำให้พัฒนาเส้นใยพลาสติก (PET) ที่มีความสามรถรับแรงเสียดทานได้มากขึ้น และปริมาณปูนซีเมนต์ที่เหมาะสมอยูที่ 7% โดยกำลังอัดมีค่าเท่ากับคือ 823.76 และปริมาณซิลิกาฟูมไม่เกิน 9% ยิ่งไปกว่านั้นผู้วิจัยพบว่าเมื่อเติมเส้นใยขนไก่ที่ปริมาณ 2.5% และใช้ปริมาณปูนซีเมนต์ที่ 5% ทรายซีเมนต์บดอัดมีค่ากำลังอัด 707.64 kPath
dc.language.isoth
dc.publisherKing Mongkut's University of Technology North Bangkok
dc.rightsKing Mongkut's University of Technology North Bangkok
dc.subjectทรายซีเมนต์บดอัด เส้นใยขนไก่ เส้นใยพลาสติก(PET) และซิลิกาฟูมth
dc.subjectCompacted cement sand Chicken feather fibers Plastic fibers (PET) and Silica fumeen
dc.subject.classificationEngineeringen
dc.subject.classificationConstructionen
dc.titleEnhancement of the compressive strength for sand mixed with cement, silica fume, PET and chicken feather fibersen
dc.titleการปรับปรุงกำลังอัดสำหรับดินทราย ผสมซีเมนต์ ซิลิกาฟูม เส้นใย PET และเส้นใยขนไก่th
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorKEERATIKAN PIRIYAKULen
dc.contributor.coadvisorกีรติกานต์ พิริยะกุลth
dc.contributor.emailadvisorkeeratikan.p@cit.kmutnb.ac.th,keeratikanp@kmutnb.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorkeeratikan.p@cit.kmutnb.ac.th,keeratikanp@kmutnb.ac.th
dc.description.degreenameMaster of Engineering (วศ.ม.)en
dc.description.degreenameวิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต (M.Eng.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineCivil and Environmental Engineering Technologyen
dc.description.degreedisciplineเทคโนโลยีวิศวกรรมโยธาและสิ่งแวดล้อมth
Appears in Collections:COLLEGE OF INDUSTRIAL TECHNOLOGY

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s6603062811165.pdf1.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.