Please use this identifier to cite or link to this item: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/341
Title: Feasibility Study of a Solar Power Generation System Combined with an Electric Vehicle Charging System.
การศึกษาความเป็นไปได้ของระบบผลิตไฟฟ้าจากโซลลาล์เซลล์ร่วมกับสถานีอัดประจุไฟฟ้าของรถไฟฟ้า
Authors: SUPITSARA ARUNRAT
ศุภิสรา อรุณรัตน์
DUSIT NGAMRUNGROJ
ดุสิต งามรุ่งโรจน์
King Mongkut's University of Technology North Bangkok
DUSIT NGAMRUNGROJ
ดุสิต งามรุ่งโรจน์
dusit.n@cit.kmutnb.ac.th,dusitn@kmutnb.ac.th
dusit.n@cit.kmutnb.ac.th,dusitn@kmutnb.ac.th
Keywords: ระบบผลิตไฟฟ้าจากเซลล์แสงอาทิตย์
สถานีอัดประจุไฟฟ้าของรถไฟฟ้า
แบตเตอรี่ลิเทียมไอออน
โปรแกรม PVsyst
Solar Power Generation System
Electric Vehicle Charging Station
Lithium-Ion Batteries
Pvsyst
Issue Date:  8
Publisher: King Mongkut's University of Technology North Bangkok
Abstract: This study investigates the feasibility of solar power generation integrated with an off-grid electric vehicle (EV) charging station by comparing the efficiency and economic viability of four system configurations. These configurations combine Mono-crystalline and Poly-crystalline Silicon solar panels with two types of lithium-ion batteries: Lithium Iron Phosphate (LFP) and Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide (NMC). The system was simulated and analyzed using PVsyst 7.4 at King Mongkut’s University of Technology North Bangkok (KMUTNB), under the operational condition of two 7.4 kW charging stations operating 15 hours per day.The simulation results indicate that the Performance Ratio (PR) of the four configurations ranges from 61.8% to 64.6%. Among them, Configuration 1 (Mono-crystalline + LFP) achieved the highest usable energy output at 76,822 kWh/year and the lowest energy deficit at 4,208 kWh/year. However, from an economic perspective, Configuration 4 (Poly-crystalline + NMC) was the most cost-effective, with the lowest Levelized Cost of Energy (LCOE) at 8.45 THB/kWh, a payback period of 21.2 years, and the highest Net Present Value (NPV) of 1.72 million THB.The analysis suggests that Configuration 4 (Poly-crystalline + NMC) and Configuration 2 (Mono-crystalline + NMC) are the most viable choices, offering the best balance between efficiency and economic return. In contrast, Configuration 1 (Mono-crystalline + LFP) is technically advantageous but has a higher cost, while Configuration 3 (Poly-crystalline + LFP) has the highest LCOE (9.84 THB/kWh) and the longest payback period. Therefore, the system design should consider both technical and economic factors to achieve optimal performance and investment efficiency.
งานวิจัยนี้ศึกษาความเป็นไปได้ในการผลิตไฟฟ้าจากพลังงานแสงอาทิตย์ร่วมกับสถานีอัดประจุไฟฟ้าสำหรับรถยนต์ไฟฟ้าแบบ Off-Grid โดยเปรียบเทียบประสิทธิภาพและความคุ้มค่าของ 4 รูปแบบ ซึ่งใช้แผงเซลล์แสงอาทิตย์ Mono-crystalline และ Poly-crystalline Silicon ร่วมกับแบตเตอรี่ลิเทียมไอออน สองประเภท (LFP และ NMC) ระบบถูกจำลองและวิเคราะห์ด้วยซอฟต์แวร์ PVsyst 7.4 บนพื้นที่มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ ภายใต้เงื่อนไขการใช้งานสถานีชาร์จขนาด 7.4 kW จำนวน 2 สถานี ที่ทำงานวันละ 15 ชั่วโมงผลการจำลองพบว่า ประสิทธิภาพการผลิตไฟฟ้า (Performance Ratio: PR) ของทั้ง 4 รูปแบบ อยู่ระหว่าง 61.8% - 64.6% โดย รูปแบบที่ 1 (Mono-crystalline + LFP) ให้พลังงานที่ใช้ได้สูงสุดที่ 76,822 kWh/ปี และมีพลังงานที่ขาดหายไปต่ำสุดที่ 4,208 kWh/ปี อย่างไรก็ตาม เมื่อพิจารณาในแง่ของความคุ้มค่าทางเศรษฐศาสตร์ รูปแบบที่ 4 (Poly-crystalline + NMC) เป็นตัวเลือกที่ดีที่สุด ด้วยต้นทุนต่อหน่วยพลังงานต่ำสุดที่ 8.45 บาท/kWh, ระยะเวลาคืนทุน 21.2 ปี, และ NPV สูงสุดที่ 1.72 ล้านบาทจากการวิเคราะห์พบว่า รูปแบบที่ 4 (Poly-crystalline + NMC)  และ รูปแบบที่ 2 (Mono-crystalline + NMC) เป็นตัวเลือกที่คุ้มค่าที่สุด ขณะที่ รูปแบบที่ 1 (Mono-crystalline + LFP)  เหมาะสมในเชิงเทคนิค แต่มีต้นทุนสูงกว่า ส่วน รูปแบบที่ 3 (Poly-crystalline + LFP)  มีต้นทุนต่อหน่วยพลังงานสูงสุด (9.84 บาท/kWh) และคืนทุนช้าที่สุด การออกแบบระบบควรพิจารณาปัจจัยทั้งด้านเทคนิคและเศรษฐศาสตร์ร่วมกัน เพื่อให้เกิดประสิทธิภาพสูงสุดและคุ้มค่าต่อการลงทุน
URI: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/341
Appears in Collections:COLLEGE OF INDUSTRIAL TECHNOLOGY

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s6503027810060.pdf3.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.