Please use this identifier to cite or link to this item: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/250
Title: Cooperative Problem-Based Learning via Virtual Smart Classrooms to Enhance Analytical Thinking and Curiosity
การเรียนรู้ปัญหาเป็นฐานแบบร่วมมือผ่านห้องเรียนอัจฉริยะเสมือนจริงเพื่อเสริมสร้างการคิดวิเคราะห์และวิจิกิจฉา
Authors: RAWEEWARN RATTANAKHA
รวีวรรณ รัตนาคะ
PINANTA CHATWATTANA
พินันทา ฉัตรวัฒนา
King Mongkut's University of Technology North Bangkok
PINANTA CHATWATTANA
พินันทา ฉัตรวัฒนา
pinanta.c@cit.kmutnb.ac.th,pinantac@kmutnb.ac.th
pinanta.c@cit.kmutnb.ac.th,pinantac@kmutnb.ac.th
Keywords: การเรียนรู้ปัญหาเป็นฐาน การเรียนรู้แบบร่วมมือ ห้องเรียนอัจฉริยะเสมือนจริง การคิดวิเคราะห์ วิจิกิจฉา
Problem-Based Learning
Cooperative Learning
Virtual Smart Classrooms
Analytical Thinking
Curiosity
Issue Date:  8
Publisher: King Mongkut's University of Technology North Bangkok
Abstract: The research on cooperative problem-based learning (C-PBL) via virtual smart classrooms to enhance analytical thinking and curiosity. The research objectives is: 1) To synthesize the process of C-PBL via virtual smart classrooms to enhance analytical thinking and curiosity, 2) To design the model of C-PBL learning via virtual smart classrooms to enhance analytical thinking and curiosity, 3) To develop the C-PBL learning system via virtual smart classrooms to enhance analytical thinking and curiosity, and 4) To evaluate the C-PBL learning system via virtual smart classrooms to enhance analytical thinking and curiosity (learning achievement, analytical thinking, curiosity, and satisfaction). The participants in this research include 30 vocational certificate students, who are studying at Nakornluang Polytechnic College. The results of the research found that:1. Results of the synthesis of the C-PBL learning process can be divided into 7 steps as follows: 1) Join the group, 2) Lesson issues, 3) Define problem, 4) Study teams, 5) Synthesize knowledge, 6) Test, and 7) Evaluate success. 2. Results of the assessment of suitability of the C-PBL learning model is at the very high level. 3. Results of the quality assessment of the C-PBL learning system is at the very high level.4. Results of the evaluation of the C-PBL learning system can be summarized as below:4.1 The results of learning achievement with the C-PBL learning system, it is found that the score after learning achievement is higher than before learning achievement with statistical significance level of 0.01.4.2 The result of students’ analytical thinking scores after learning with the C-PBL learning system are at a very good level.4.3 The result of students’ curiosity scores after learning with the C-PBL learning system are at a very good level.4.4 The results of students’ satisfaction scores after learning with the C-PBL learning system are at a very high level.
งานวิจัยเรื่อง การเรียนรู้ปัญหาเป็นฐานแบบร่วมมือผ่านห้องเรียนอัจฉริยะเสมือนจริงเพื่อเสริมสร้างการคิดวิเคราะห์และวิจิกิจฉา มีวัตถุประสงค์ของการวิจัย คือ 1) เพื่อสังเคราะห์กระบวนการเรียนรู้ปัญหาเป็นฐานแบบร่วมมือผ่านห้องเรียนอัจฉริยะเสมือนจริงเพื่อเสริมสร้างการคิดวิเคราะห์และวิจิกิจฉา 2) เพื่อออกแบบรูปแบบการเรียนรู้ปัญหาเป็นฐานแบบร่วมมือผ่านห้องเรียนอัจฉริยะเสมือนจริงเพื่อเสริมสร้างการคิดวิเคราะห์และวิจิกิจฉา 3) เพื่อพัฒนาระบบการเรียนรู้ปัญหาเป็นฐานแบบร่วมมือผ่านห้องเรียนอัจฉริยะเสมือนจริงเพื่อเสริมสร้างการคิดวิเคราะห์และวิจิกิจฉา และ 4) ประเมินผลการใช้งานระบบการเรียนรู้ปัญหาเป็นฐานแบบร่วมมือผ่านห้องเรียนอัจฉริยะเสมือนจริงเพื่อเสริมสร้างการคิดวิเคราะห์และวิจิกิจฉา (ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน การคิดวิเคราะห์ วิจิกิจฉา และความพึงพอใจ) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ นักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ วิทยาลัยสารพัดช่างนครหลวง จำนวน 30 คน ผลการวิจัย พบว่า 1. ผลการสังเคราะห์กระบวนการเรียนรู้ปัญหาเป็นฐานแบบร่วมมือผ่านห้องเรียนอัจฉริยะเสมือนจริงเพื่อเสริมสร้างการคิดวิเคราะห์และวิจิกิจฉา แบ่งเป็น 7 ขั้นตอน ดังนี้ 1) เข้าร่วมกลุ่ม 2) นำเสนอปัญหาในบทเรียน 3) ทำความเข้าใจปัญหา 4) ศึกษาค้นคว้าเป็นกลุ่มย่อย 5) สังเคราะห์ความรู้ 6) ทดสอบความรู้ และ 7) ประเมินผลความสำเร็จ 2. ผลการประเมินความเหมาะสมเกี่ยวกับรูปแบบการเรียนรู้ปัญหาเป็นฐานแบบร่วมมือฯ อยู่ในระดับมากที่สุด3. ผลการประเมินคุณภาพของระบบการเรียนรู้ปัญหาเป็นฐานแบบร่วมมือฯ อยู่ในระดับมากที่สุด 4. ผลการประเมินการใช้งานระบบการเรียนรู้ปัญหาเป็นฐานแบบร่วมมือฯ 4.1 คะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญที่ .014.2 การคิดวิเคราะห์ของนักเรียนหลังเรียนโดยใช้ระบบการเรียนรู้ฯ อยู่ในระดับดีมาก 4.3 วิจิกิจฉาของนักเรียนหลังเรียนโดยใช้ระบบการเรียนรู้ฯ อยู่ในระดับดีมาก 4.4 ความพึงพอใจหลังใช้ระบบการเรียนรู้ฯ อยู่ในระดับมากที่สุด
URI: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/250
Appears in Collections:FACULTY OF TECHNICAL EDUCATION

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s6602052856017.pdf47.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.