Please use this identifier to cite or link to this item: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/173
Title: Developing a Potential Model for Entrepreneurs in High-Rise Building Cleaning and Maintenance Services in the Digital Technology Era.
การพัฒนารูปแบบศักยภาพผู้ประกอบการธุรกิจบริการทำความสะอาดและบำรุงรักษาอาคารสูง  ในยุคเทคโนโลยีดิจิทัล
Authors: JIRAWAT APIROM
จิราวัฒน์ อภิรมย์
TEERAWAT BOONYASOPON
ธีรวัช บุณยโสภณ
King Mongkut's University of Technology North Bangkok
TEERAWAT BOONYASOPON
ธีรวัช บุณยโสภณ
teerawat.b@cit.kmutnb.ac.th,teerawatb@kmutnb.ac.th
teerawat.b@cit.kmutnb.ac.th,teerawatb@kmutnb.ac.th
Keywords: รูปแบบศักยภาพ ทำความสะอาด บำรุงรักษา อาคารสูง ยุคเทคโนโลยีดิจิทัล
Potential model
cleaning
maintenance of high-rise buildings
digital
Issue Date:  9
Publisher: King Mongkut's University of Technology North Bangkok
Abstract: This research aims to: 1) study the key components in developing a competency model for entrepreneurs in high-rise building cleaning and maintenance services in the digital era, 2) develop a competency model for entrepreneurs in high-rise building cleaning and maintenance services in the digital era, and 3) create a guideline/manual for developing the competency model for entrepreneurs in high-rise building cleaning and maintenance services in the digital era. This study is qualitative research using the Delphi method and focus group discussions. The qualitative data sources include experts in in-depth interviews, distinguished individuals in focus group discussions, and experts evaluating the guideline/manual for developing the competency model for entrepreneurs in high-rise building cleaning and maintenance services in the digital technology era. The research tools used include a semi-structured interview for in-depth interviews and a questionnaire for feedback. The qualitative data analysis was performed using content analysis, median, and interquartile range.The statistical methods used for quantitative data analysis include frequency, percentage, mean, standard deviation, and exploratory factor analysis using computer software. The research findings reveal that the competency model for entrepreneurs in high-rise building cleaning and maintenance services in the digital technology era consists of 5 main components and 25 subcomponents, as follows:1. Planning includes five sub-components: (1) vision, goals, and technology implementation; (2) human resource planning and management; (3) digital technology planning and training; (4) risk and emergency management; and (5) collaboration with internal and external stakeholders.2. Organizing comprises six sub-components: (1) organizational restructuring and management, (2) human resource planning and management, (3) fostering employee understanding and support, (4) defining roles and safety protocols, (5) establishing procedures for working at height and operational safety, and (6) promoting creative thinking and leadership in managing change.3. Commanding consists of four sub-components: (1) Assigning tasks to operators (2) Commanding employees in order of hierarchy (3) Controlling and commanding with intelligent robots (4) Time management in operations.4. Commanding includes four sub-components: (1) task assignment to operators, (2) hierarchical employee supervision, (3) use of intelligent robots for control and command, and (4) operational time management.5. The Controlling aspect consists of 6 subcomponents, which are: 1. Defining procedures and operational standards, 2. Continuously monitoring and controlling work processes, 3. Selecting qualified personnel, 4. Training basic skills and controlling robots, 5. Adapting to modern technology, and 6. Controlling safety standards.The competency model and guideline for developing the competency model for entrepreneurs in high-rise building cleaning and maintenance services in the digital technology era received approval from experts in the focus group discussions, with unanimous consensus on its suitability, content alignment, and practical applicability
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบที่สำคัญในการพัฒนารูปแบบศักยภาพผู้ประกอบการธุรกิจบริการทำความสะอาดและบำรุงรักษาอาคารสูงในยุคดิจิทัล        2) พัฒนารูปแบบศักยภาพผู้ประกอบการธุรกิจบริการทำความสะอาดและบำรุงรักษาอาคารสูงในยุคดิจิทัล 3) จัดทำคู่มือแนวการพัฒนาศักยภาพผู้ประกอบการธุรกิจบริการทำความสะอาดและบำรุงรักษาอาคารสูงในยุค การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยแบบเชิงคุณภาพ ด้วยวิจัยเดลฟาย และ การประชุมสนทนากลุ่ม กลุ่มผู้ให้ข้อมูลเชิงคุณภาพประกอบด้วย กลุ่มผู้เชี่ยวชาญในการสัมภาษณ์เชิงลึก กลุ่มผู้ทรงคุณวุฒิในการประชุมสนทนากลุ่มย่อย และผู้ทรงคุณวุฒิประเมินคู่มือแนวทางการพัฒนาศักยภาพผู้ประกอบการธุรกิจบริการทำความสะอาดและบำรุงรักษาอาคารสูงในยุคเทคโนโลยีดิจิทัล เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างสำหรับการสัมภาษณ์เชิงลึกและแบบสอบถามความคิดเห็น การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ค่ามัธยฐาน ค่าพิสัยระหว่าง ควอไทล์สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจด้วยโปรแกรมคอมพิวเตอร์ ผลการวิจัยพบว่ารูปแบบศักยภาพผู้ประกอบการธุรกิจบริการทำความสะอาดและบำรุงรักษาอาคารสูงในยุคเทคโนโลยีดิจิทัล ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบหลัก 25 องค์ประกอบย่อย ได้แก่1.ด้านการวางแผน (Planning) ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบย่อย คือ 1.การกำหนดวิสัยทัศน์ เป้าหมาย และการนำเทคโนโลยีใหม่มาใช้ 2.การวางแผนด้านทรัพยากรบุคคลและการจัดการบุคลากร 3.การวางแผนการใช้เทคโนโลยีดิจิทัลและการฝึกอบรม 4.การวางแผนสำหรับการจัดการความเสี่ยงและเหตุฉุกเฉิน 5.การวางแผนร่วมกับผู้ที่เกี่ยวข้องทั้งภายนอกและภายใน2.ด้านการจัดองค์กร (Organizing) ประกอบด้วย 6 องค์ประกอบย่อย 1.การปรับโครงสร้างและการจัดการองค์กร 2.การจัดการและวางแผนทรัพยากรบุคคล 3.การสร้างความเข้าใจและสนับสนุนพนักงาน 4.การกำหนดบทบาทและความปลอดภัยในการทำงาน 5.กำหนดขั้นตอนการทำงานบนที่สูงและความปลอดภัยในการปฏิบัติงาน 6.ความสามารถในการคิดสร้างสรรค์และ การเป็นผู้นำในการเปลี่ยนแปลง3.ด้านการสั่งการ (Commanding) ประกอบด้วย 4 องค์ประกอบย่อย 1.การมอบหมายงานแก่ผู้ปฏิบัติงาน 2.การสั่งการพนักงานตามลำดับชั้น 3.การบังคับและสั่งการด้วยหุ่นยนต์อัจฉริยะ 4.การบริหารจัดการเวลาในการปฏิบัติงาน4.ด้านการประสานงาน (Coordinating) ประกอบด้วย 4 องค์ประกอบย่อย 1.การประสานงานภายในองค์กร 2.การประสานงานกับบุคคลภายนอก 3.การใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการประสานงานและการทำงานเป็นทีม 4.การประสานงานให้บริการกับลูกค้าด้วยเทคโนโลยีดิจิทัล5.ด้านการควบคุม (Controlling) ประกอบด้วย 6 องค์ประกอบย่อย 1.การกำหนดขั้นตอนและมาตรฐานการปฏิบัติงาน 2.การติดตามและควบคุมการทำงานอย่างต่อเนื่อง 3.การคัดเลือกบุคลากรที่มีคุณสมบัติเหมาะสม 4.การฝึกปฏิบัติอบรมทักษะพื้นฐานและการควบคุมหุ่นยนต์ 5.การปรับตัวเพื่อให้ทันต่อเทคโนโลยีสมัยใหม่ 6.การควบคุมมาตรฐานความปลอดภัยรูปแบบและคู่มือแนวทางการพัฒนาศักยภาพผู้ประกอบการธุรกิจบริการทำความสะอาดและบำรุงรักษาอาคารสูงในยุคเทคโนโลยีดิจิทัล ได้รับความเห็นชอบจากผู้ทรงคุณวุฒิในการประชุมสนทนากลุ่มย่อย ด้วยฉันทามติเป็นเอกฉันท์ในด้านความเหมาะสม ความสอดคล้องของเนื้อหา และสามารถนำไปประยุกต์ใช้ได้
URI: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/173
Appears in Collections:FACULTY OF BUSINESS AND INDUSTRIAL DEVELOPMENT

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s6516011956101.pdf14.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.