Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/168
Title: | Project-based Learning with Problem Solving using Generative Artificial Intelligence to Enhance Creative Media in Vocational’s Occupation การเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการแก้ปัญหาด้วยเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์รังสรรค์เพื่อเสริมสร้างผลงานเชิงสร้างสรรค์ด้านสัมมาอาชีวะ |
Authors: | SUTHADA MEUNGSAN สุทธดา เมืองเสน PINANTA CHATWATTANA พินันทา ฉัตรวัฒนา King Mongkut's University of Technology North Bangkok PINANTA CHATWATTANA พินันทา ฉัตรวัฒนา pinanta.c@cit.kmutnb.ac.th,pinantac@kmutnb.ac.th pinanta.c@cit.kmutnb.ac.th,pinantac@kmutnb.ac.th |
Keywords: | การเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน การแก้ปัญหา เทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์รังสรรค์ ผลงานเชิงสร้างสรรค์ด้านสัมมาอาชีวะ Project-based learning Problem Solving Generative Artificial Intelligence Creative Media in Vocational Occupation |
Issue Date: | 9 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | The research on project-based learning with problem solving using generative artificial intelligence to enhance creative media in vocational’s occupation. The objectives of this research are 1) to study and synthesize the project-based learning process with problem solving using generative artificial intelligence to enhance creative media in vocational’s occupation, 2) to design the project-based learning model with problem solving using generative artificial intelligence to enhance creative media in vocational’s occupation, 3) to develop the project-based learning system with problem solving using generative artificial intelligence to enhance creative media in vocational’s occupation, and 4) to study the results of the using of the project-based learning system with problem solving using generative artificial intelligence to enhance creative media in vocational’s occupation. The research instruments included: 1) the project-based learning process with problem solving using generative artificial intelligence, 2) the project-based learning model with problem solving using generative artificial intelligence, 3) the evaluation form on the suitability of the project-based learning model with problem solving using generative artificial intelligence, 4) the project-based learning system with problem solving using generative artificial intelligence, 5) the evaluation form on the quality of the project-based learning system with problem solving using generative artificial intelligence, 6) pre-test and post-test achievement assessment, 7) the evaluation form on the creative media in vocational’s occupation, and 8) the evaluation form on the satisfaction of the project-based learning system.The results showed that: 1) the results of the evaluation of the suitability of the learning model (separated by component) is at the very high (= 4.79, SD = 0.43), consisting of input factor is at the very high level (= 4.84, SD = 0.32), the project-based learning process with problem solving using generative artificial intelligence is at the very high level (= 4.67, SD = 0.71), the output is at the very high level (= 4.83, SD = 0.35), and the feedback is at the very high level (= 4.83, SD = 0.35), 2) the results of the evaluation on the quality of the learning system is at the very high level (= 4.87, SD = 0.14), 3) comparison of the average achievement score after the learning (= 22.57, SD = 4.23) is higher than the average achievement score before the learning (= 14.13, SD = 4.32), it is found that the learners had a statistically significant higher achievement score at the level of 0.01, 4) the results of the evaluation on the students’ creative media in vocational’s occupation scores after the learning is at the very high level (87.50 percentage) and, 5) the evaluation on the satisfaction of the students after learning with the learning system is at the very high level (= 4.60, SD = 0.65) การวิจัยเรื่องการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการแก้ปัญหาด้วยเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์รังสรรค์เพื่อเสริมสร้างผลงานเชิงสร้างสรรค์ด้านสัมมาอาชีวะ มีวัตถุประสงค์ของการวิจัยคือ 1) เพื่อศึกษาและสังเคราะห์กระบวนการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการแก้ปัญหาด้วยเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์รังสรรค์เพื่อเสริมสร้างผลงานเชิงสร้างสรรค์ด้านสัมมาอาชีวะ 2) เพื่อออกแบบรูปแบบการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการแก้ปัญหาด้วยเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์รังสรรค์เพื่อเสริมสร้างผลงานเชิงสร้างสรรค์ด้านสัมมาอาชีวะ 3) เพื่อพัฒนาระบบการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการแก้ปัญหาด้วยเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์รังสรรค์เพื่อเสริมสร้างผลงานเชิงสร้างสรรค์ด้านสัมมาอาชีวะ 4) เพื่อศึกษาผลการใช้งานระบบการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการแก้ปัญหาด้วยเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์รังสรรค์เพื่อเสริมสร้างผลงานเชิงสร้างสรรค์ด้านสัมมาอาชีวะ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) กระบวนการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการแก้ปัญหาด้วยเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์รังสรรค์ 2) รูปแบบการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการแก้ปัญหาด้วยเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์รังสรรค์ 3) แบบประเมินความเหมาะสมของรูปแบบการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการแก้ปัญหา 4) ระบบการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการแก้ปัญหาด้วยเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์รังสรรค์ 5) แบบประเมินคุณภาพของระบบการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการแก้ปัญหาด้วยเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์รังสรรค์ 6) แบบประเมินผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน 7) แบบประเมินผลงานเชิงสร้างสรรค์ด้านสัมมาอาชีวะ 8) แบบประเมินความพึงพอใจผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการประเมินความเหมาะสมรูปแบบการเรียนรู้ฯ (แยกตามองค์ประกอบ) มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.79, SD = 0.43 ) ประกอบด้วย ปัจจัยนำเข้า ความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.84, SD = 0.32) กระบวนการเรียนรู้รูปแบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการแก้ปัญหาด้วยเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์รังสรรค์ มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.67, SD = 0.71) ผลผลิตมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.83, SD = 0.35) ข้อมูลป้อนกลับ มีเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.83, SD = 0.35) 2) ผลการประเมินคุณภาพของระบบการเรียนรู้ มีคุณภาพอยู่ในระดับมากที่สุด (( = 4.87, SD = 0.14) 3) ผลการเปรียบเทียบคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียนค่าเฉลี่ยของคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียน (= 22.57, SD = 4.23) สูงกว่าค่าเฉลี่ยคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียน ( = 14.13, SD = 4.32) ผู้เรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงขึ้น อย่างมีระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4) ผลการประเมินคะแนนผลงานสร้างสรรค์ของผู้เรียนหลังเรียน มีคะแนนผลงานเชิงสร้างสรรค์ด้านสัมมาอาชีวะ ซึ่งคิดเป็นร้อยละ 87.50 อยู่ในระดับดีมาก 5) ความพึงพอใจของผู้เรียนในการใช้ระบบการเรียนรู้ อยู่ในระดับมากที่สุด (= 4.60, SD = 0.65) |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/168 |
Appears in Collections: | FACULTY OF TECHNICAL EDUCATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6602052856076.pdf | 5.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.