Please use this identifier to cite or link to this item: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/162
Title: Learning management by simulating defects of Shielded Metal Arc Welding through a virtual simulation learning process to promote academic achievement of vocational education students.
การจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการจำลองข้อบกพร่องของงานเชื่อมไฟฟ้าด้วยลวดเชื่อมหุ้มฟลักซ์ ผ่านกระบวนการเรียนรู้แบบสถานการณ์จำลองเสมือนจริง เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนอาชีวศึกษา
Authors: SUPARAT THONGMUANG
สุภารัตน์ ทองม่วง
METHA OUNGTHONG
เมธา อึ่งทอง
King Mongkut's University of Technology North Bangkok
METHA OUNGTHONG
เมธา อึ่งทอง
metha.o@fte.kmutnb.ac.th,methao@kmutnb.ac.th
metha.o@fte.kmutnb.ac.th,methao@kmutnb.ac.th
Keywords: กระบวนการเรียนรู้แบบสถานการณ์จำลองเสมือนจริง
ข้อบกพร่องงานเชื่อมไฟฟ้า
การตรวจสอบแบบไม่ทำลายสภาพ
Keywords : Simulation Based Learning
Welding Defects
Non-Destructive Testing
Issue Date:  9
Publisher: King Mongkut's University of Technology North Bangkok
Abstract: The objectives of this research are 1) To develop a learning management model using the process of simulating defects in Shielded Metal Arc Welding for Simulation Based Learning.2) To compare the academic achievement of students through the for Simulation Based Learning. By designing work samples and virtual simulation situations to create diversity in learning and increase welding inspection practice skills according to international standards. In this research, the researcher used a pretest and posttest research design with a single group. The target group is 20 students at the advanced vocational certificate level in the welding department of Prachinburi Technical College. The group of information providers is 5 experts. The tools used in this research include 1) a simulation of defects in electric welding work. With flux-covered welding wire and virtual reality simulations 2) A form for evaluating the appropriateness of learning media by simulating defects in Shielded Metal Arc Welding for Simulation Based Learning. 3) A record of non-destructive material inspection for practical conditions for students. 4) A form providing Practical non-destructive material inspection scores for evaluators. The results of the research found that the results of the evaluation of opinions on organizing learning with the process of simulating defects in Shielded Metal Arc Welding for Simulation Based Learning. by experts the results of the overall evaluation of opinions were at the highest level (M = 4.68, S = 0.11)
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการจำลองข้อบกพร่องของงานเชื่อมไฟฟ้าด้วยลวดเชื่อมหุ้มฟลักซ์ ผ่านกระบวนการเรียนรู้แบบสถานการณ์จำลองเสมือนจริง 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียนผ่านกระบวนการเรียนรู้แบบสถานการณ์จำลองเสมือนจริง โดยออกแบบชิ้นงานตัวอย่างและสถานการณ์จำลองเสมือนจริง ให้เกิดความหลากหลายในการเรียนรู้ และเพิ่มทักษะการฝึกปฏิบัติการตรวจสอบงานเชื่อมตามมาตรฐานสากล ในการวิจัยครั้งนี้ผู้วิจัยได้ใช้แบบแผนการวิจัยแบบทดสอบก่อนและหลังกับกลุ่มเดียว โดยมีกลุ่มเป้าหมายคือผู้เรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง แผนกช่างเชื่อมโลหะ วิทยาลัยเทคนิคปราจีนบุรี จำนวน 20 คน กลุ่มผู้ให้ข้อมูลคือ ผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 5 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ 1) การจำลองข้อบกพร่องของงานเชื่อมไฟฟ้าด้วยลวดเชื่อมหุ้มฟลักซ์ และสถานการณ์จำลองเสมือนจริง 2) แบบประเมินความเหมาะสมของสื่อการจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการจำลองข้อบกพร่องของงานเชื่อมไฟฟ้า ผ่านกระบวนการเรียนรู้แบบสถานการณ์จำลองเสมือนจริง 3) ใบบันทึกการตรวจสอบวัสดุแบบไม่ทำลายสภาพภาคปฏิบัติสำหรับผู้เรียน 4) ใบให้คะแนนการตรวจสอบวัสดุแบบไม่ทำลายสภาพภาคปฏิบัติสำหรับผู้ประเมิน ผลการวิจัย พบว่า ผลการประเมินความคิดเห็นต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการจำลองข้อบกพร่องของงานเชื่อมไฟฟ้า ผ่านกระบวนการเรียนรู้แบบสถานการณ์จำลองเสมือนจริง โดยผู้เชี่ยวชาญ  มีผลการประเมินความคิดเห็นโดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (M = 4.68, S = 0.11)
URI: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/162
Appears in Collections:FACULTY OF TECHNICAL EDUCATION

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s6502017857038.pdf47.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.