Please use this identifier to cite or link to this item: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/149
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorKASIDIS WUNBUNCHUen
dc.contributorกษิดิศ วุ่นบุญชูth
dc.contributor.advisorSASITHORN CHOOKAEWen
dc.contributor.advisorศศิธร ชูแก้วth
dc.contributor.otherKing Mongkut's University of Technology North Bangkoken
dc.date.accessioned2025-04-29T03:20:16Z-
dc.date.available2025-04-29T03:20:16Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued9/6/2025
dc.identifier.urihttp://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/149-
dc.description.abstractIn the era of Industry 4.0, digital technology and automation systems are widely used in the industrial sector to increase efficiency, reduce errors, and increase production safety. One of the important technologies used is the programmable controller (PLC), which plays an important role in controlling automatic machines. As a result, vocational education curricula include content about automatic control systems to meet the needs of the labor market. However, it was found that students still lack skills in programming complex automatic systems because they cannot link problems in the automation system of industrial plants to problem-solving. In addition, the teaching methods are inconsistent with the available learning media. This research presents the development of a teaching model that emphasizes problem-based learning through practical training in a simulated factory to enhance problem-solving skills in programming automatic systems. The sample group is 15 students in the Higher Vocational Certificate program in Mechatronics and Robotics at Bangpakong Vocational College. The results of the study found that the average score after studying was significantly higher than the score before studying. In addition, the evaluation of students' satisfaction with the developed learning model found that students had a very good level of participation in learning. The learning model uses problems in the factory as a basis for teaching about automatic system control with a programmable controller, which effectively develops students' problem-solving skills and can be applied to develop training courses related to factory automation systems in the future.en
dc.description.abstractในยุคอุตสาหกรรม 4.0 เทคโนโลยีดิจิทัลและระบบอัตโนมัติถูกนำมาใช้ในภาคอุตสาหกรรมอย่างแพร่หลาย เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพ ลดความผิดพลาด และเพิ่มความปลอดภัยในการผลิต หนึ่งในเทคโนโลยีสำคัญที่ถูกนำมาใช้คือ โปรแกรมเมเบิลคอนโทรลเลอร์ (พีแอลซี) ซึ่งมีบทบาทสำคัญในการควบคุมเครื่องจักรอัตโนมัติ ส่งผลให้หลักสูตรอาชีวศึกษามีการบรรจุเนื้อหาเกี่ยวกับระบบควบคุมอัตโนมัติเพื่อตอบสนองความต้องการของตลาดแรงงาน อย่างไรก็ตาม พบว่าผู้เรียนยังขาดทักษะในการเขียนโปรแกรมควบคุมระบบอัตโนมัติที่ซับซ้อน เนื่องจากไม่สามารถเชื่อมโยงปัญหาในระบบอัตโนมัติของโรงงานอุตสาหกรรมเข้ากับการแก้ไขปัญหาได้ อีกทั้งวิธีการสอนยังไม่สอดคล้องกับสื่อการเรียนที่มีอยู่ งานวิจัยนี้นำเสนอการพัฒนารูปแบบการสอนที่เน้นการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน ผ่านการฝึกปฏิบัติในโรงงานจำลอง เพื่อเพิ่มทักษะการแก้ปัญหาในการเขียนโปรแกรมควบคุมระบบอัตโนมัติ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง (ปวส.) สาขาเมคคาทรอนิกส์และหุ่นยนต์ วิทยาลัยการอาชีพบางปะกง จำนวน 15 คน โดยมีการการวัดผลก่อนและหลังเรียน ผลการวิจัยพบว่าคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนสูงกว่าคะแนนก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ นอกจากนี้ การประเมินความพึงพอใจของผู้เรียนต่อรูปแบบการเรียนรู้ที่พัฒนาขึ้น พบว่าผู้เรียนมีส่วนร่วมในการเรียนรู้ในระดับดีมาก สามารถสรุปได้ว่ารูปแบบการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาในโรงงานเป็นฐานในการสอนเรื่องการควบคุมระบบอัตโนมัติด้วยโปรแกรมเมเบิลคอนโทรลเลอร์ มีประสิทธิภาพในการพัฒนาทักษะการแก้ปัญหาของผู้เรียน และสามารถนำไปประยุกต์ใช้ในการพัฒนาหลักสูตรอบรมที่เกี่ยวข้องกับระบบโรงงานอัตโนมัติในอนาคตได้ต่อไปth
dc.language.isoth
dc.publisherKing Mongkut's University of Technology North Bangkok
dc.rightsKing Mongkut's University of Technology North Bangkok
dc.subjectการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานth
dc.subjectโรงงานแห่งการเรียนรู้th
dc.subjectอาชีวศึกษาth
dc.subjectProblem–based learningen
dc.subjectlearning factoryen
dc.subjectVocational Studentsen
dc.subject.classificationEngineeringen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for teachers of vocational subjectsen
dc.titleDeveloping a Factory Problem-based Learning Model for Vocational Studentsen
dc.titleการพัฒนารูปแบบการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาในโรงงานเป็นฐานสำหรับนักศึกษาอาชีวศึกษาth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorSASITHORN CHOOKAEWen
dc.contributor.coadvisorศศิธร ชูแก้วth
dc.contributor.emailadvisorsasithorn.c@fte.kmutnb.ac.th,sasithornc@kmutnb.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorsasithorn.c@fte.kmutnb.ac.th,sasithornc@kmutnb.ac.th
dc.description.degreenameMaster of Science in Technical Education (ค.อ.ม.)en
dc.description.degreenameครุศาสตร์อุตสาหกรรมมหาบัณฑิต (M.S.Tech.Ed.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineTeacher Training in Mechanical Engineeringen
dc.description.degreedisciplineครุศาสตร์เครื่องกลth
Appears in Collections:FACULTY OF TECHNICAL EDUCATION

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s6602017858122.pdf3.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.