Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/130
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | TRAIRAK SEIWICHAI | en |
dc.contributor | ไตรรักษ์ ศรีวิชัย | th |
dc.contributor.advisor | TONGCHANA THONGTIP | en |
dc.contributor.advisor | ต้องชนะ ทองทิพย์ | th |
dc.contributor.other | King Mongkut's University of Technology North Bangkok | en |
dc.date.accessioned | 2025-04-29T03:20:11Z | - |
dc.date.available | 2025-04-29T03:20:11Z | - |
dc.date.created | 2025 | |
dc.date.issued | 9/6/2025 | |
dc.identifier.uri | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/130 | - |
dc.description.abstract | This research aims to study the behavior of the battery in charge and discharge at atmospheric temperature and the behavior of batteries with different internal resistance at various locations in the pack at atmospheric temperature. The results showed that Future battery improvements will increase the efficiency of battery applications in electric vehicles and allow for further expansion of electric vehicle applications. Battery Development Improving the resistance within the battery can help improve the performance of the battery in electric vehicles by extending its lifespan, reducing energy loss, and increasing driving range. Heat Control The design of the cooling system in the battery is important to improve the performance of the battery in electric vehicles. Proper temperature control can help reduce energy loss. Optimize usage and energy management. Study the temperature and location of the battery in the pack. It can be applied to design a more efficient battery power management system in electric vehicles. The results of this study can be an important reference for further research and development of thermal management systems in batteries, as well as a guide for the development of battery pack designs in terms of safety and efficiency electric vehicles in Thailand. | en |
dc.description.abstract | งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมของแบตเตอรี่ในการประจุและคายประจุที่อุณหภูมิบรรยากาศและศึกษาพฤติกรรมของแบตเตอรี่ที่มีความต้านทานภายในแตกต่างกันในแต่ละตำแหน่งในการแพ็คที่อุณหภูมิบรรยากาศ ผลการวิจัยพบว่า การปรับปรุงแบตเตอรี่ในอนาคตจะช่วยเพิ่มประสิทธิภาพในการใช้งานของแบตเตอรี่ในยานยนต์ไฟฟ้าและช่วยให้สามารถขยายการใช้งานของยานยนต์ไฟฟ้าได้มากขึ้น ด้านการพัฒนาแบตเตอรี่ การปรับปรุงความต้านทานภายในแบตเตอรี่สามารถช่วยเพิ่มประสิทธิภาพของแบตเตอรี่ในยานยนต์ไฟฟ้า โดยช่วยยืดอายุการใช้งาน, ลดการสูญเสียพลังงานและเพิ่มระยะทางในการขับขี่ให้มากขึ้น การควบคุมความร้อน การออกแบบระบบระบายความร้อนในแบตเตอรี่ เป็นสิ่งสำคัญในการพัฒนาประสิทธิภาพของแบตเตอรี่ในยานยนต์ไฟฟ้า การควบคุมอุณหภูมิอย่างเหมาะสมสามารถช่วยลดการสูญเสียพลังงาน เพิ่มประสิทธิภาพการใช้งานและด้านการจัดการพลังงาน การศึกษาในเรื่องอุณหภูมิและตำแหน่งของแบตเตอรี่ในแพ็ค สามารถนำไปใช้ในการออกแบบระบบการจัดการพลังงานของแบตเตอรี่ในยานยนต์ไฟฟ้าที่มีประสิทธิภาพมากขึ้น ทั้งการเก็บประจุ,พลังงานสะสมและลดพลังงานความร้อน ซึ่งจะช่วยให้แบตเตอรี่ทำงานได้ดีในทุกสภาวะการใช้งานและเป็นข้อมูลในการซ่อมบำรุงแบตเตอรี่ยานยนต์ฟ้าในอนาคต ผลการศึกษานี้สามารถเป็นข้อมูลอ้างอิงสำคัญสำหรับการวิจัยและพัฒนาระบบจัดการความร้อนในแบตเตอรี่ต่อไป รวมทั้งสามารถใช้เป็นแนวทางในการพัฒนาการออกแบบแพ็คแบตเตอรี่ในด้านความปลอดภัยและประสิทธิภาพการใช้งานยานยนต์ไฟฟ้าในประเทศไทย | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | King Mongkut's University of Technology North Bangkok | |
dc.rights | King Mongkut's University of Technology North Bangkok | |
dc.subject | ความต้านทานภายในแบตเตอรี่; พฤติกรรมของแบตเตอรี่ในการประจุและคายประจุ; พฤติกรรมของแบตเตอรี่ที่มีความต้านทานภายในแตกต่างกันในแต่ละตำแหน่งในการแพ็ค | th |
dc.subject | Resistance inside the battery; behavior of the battery in charge and discharge; behavior of batteries with different internal resistance in each packing position. | en |
dc.subject.classification | Engineering | en |
dc.subject.classification | Engineering | en |
dc.subject.classification | Wholesale and retail trade; repair of motor vehicles and motorcycles | en |
dc.title | Study of the Heat Generation Behavior of Batteries During Use Under Different Internal Resistance Conditions | en |
dc.title | การศึกษาพฤติกรรมการเกิดความร้อนของแบตเตอรี่ขณะใช้งานภายในเงื่อนไขความต้านทานภายในที่แตกต่างกัน | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | TONGCHANA THONGTIP | en |
dc.contributor.coadvisor | ต้องชนะ ทองทิพย์ | th |
dc.contributor.emailadvisor | tongchana.t@fte.kmutnb.ac.th,tongchanat@kmutnb.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | tongchana.t@fte.kmutnb.ac.th,tongchanat@kmutnb.ac.th | |
dc.description.degreename | Master of Science in Technical Education (ค.อ.ม.) | en |
dc.description.degreename | ครุศาสตร์อุตสาหกรรมมหาบัณฑิต (M.S.Tech.Ed.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Teacher Training in Mechanical Engineering | en |
dc.description.degreediscipline | ครุศาสตร์เครื่องกล | th |
Appears in Collections: | FACULTY OF TECHNICAL EDUCATION |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6602017856154.pdf | 4.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.