Please use this identifier to cite or link to this item: http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/122
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSAIKAEW YAOVANICHen
dc.contributorทรายแก้ว เยาวนิชth
dc.contributor.advisorTONGCHANA THONGTIPen
dc.contributor.advisorต้องชนะ ทองทิพย์th
dc.contributor.otherKing Mongkut's University of Technology North Bangkoken
dc.date.accessioned2025-04-29T03:20:09Z-
dc.date.available2025-04-29T03:20:09Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued9/6/2025
dc.identifier.urihttp://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/122-
dc.description.abstractThis research originated from the learning difficulties of vocational certificate students in the Automotive Department at Maha Sarakham Technical College, who were unable to observe the internal operations of the fuel system in a four-stroke gasoline engine from the outside. This limitation hindered their practical learning and knowledge development. The objectives of this study were: (1) to develop an augmented reality-based instructional media on the fuel system of a four-stroke gasoline engine for vocational certificate students in the Automotive Department, and (2) to compare students’ learning achievement before and after using the developed media. The sample group consisted of 20 first-year vocational certificate students in the Automotive Department at Maha Sarakham Technical College, selected through purposive sampling during the second semester of the 2024 academic year. The research instruments included: (1) augmented reality-based instructional media, (2) a media suitability assessment form, and (3) a learning achievement test. Data were analyzed using percentage, mean, standard deviation, and one-sample t-test. The research findings were as follows: (1) The media suitability evaluation by experts indicated a high level of appropriateness, with a mean score of 4.48 and a standard deviation of 0.02. The in-class achievement score (E1) was 80.13%, and the post-instruction achievement score (E2) was 85.38%. (2) Students who learned through the augmented reality-based instructional media achieved significantly higher learning outcomes than the predetermined criterion at the .05 level of statistical significance.en
dc.description.abstractงานวิจัยนี้มีที่มาจากปัญหาการเรียนรู้ของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ สาขาวิชาช่างยนต์ วิทยาลัยเทคนิคมหาสารคาม ที่ไม่สามารถสังเกตการทำงานภายในของระบบน้ำมันเชื้อเพลิงเครื่องยนต์เล็กแก๊สโซลีน 4 จังหวะได้จากภายนอก ซึ่งเป็นอุปสรรคต่อการเรียนรู้เชิงปฏิบัติและการพัฒนาทางด้านความรู้ของผู้เรียน โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาสื่อการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม เรื่องระบบน้ำมันเชื้อเพลิงเครื่องยนต์เล็กแก๊สโซลีน  4  จังหวะ  สำหรับนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ สาขาวิชา ช่างยนต์ 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียนจากการใช้สื่อดังกล่าว กลุ่มตัวอย่างคือ นักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 1 สาขาวิชาช่างยนต์ วิทยาลัยเทคนิคมหาสารคาม ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2567 จำนวน 20 คน โดยเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) สื่อการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม 2) แบบประเมินความเหมาะสมของสื่อ 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และใช้สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ T-test for one sample ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการประเมินความเหมาะสมของสื่อการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม โดยผู้เชี่ยวชาญ มีความเหมาะสมของสื่อการเรียนรู้อยู่ในระดับมาก มีค่าเฉลี่ย 4.48 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 0.02 คะแนนระหว่างเรียน (E1) คิดเป็นร้อยละ 80.13 และคะแนนหลังเรียน (E2) คิดเป็นร้อยละ 85.38 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนรู้โดยใช้สื่อการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม พบว่า นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th
dc.language.isoth
dc.publisherKing Mongkut's University of Technology North Bangkok
dc.rightsKing Mongkut's University of Technology North Bangkok
dc.subjectสื่อการเรียนรู้th
dc.subjectเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริมth
dc.subjectระบบน้ำมันเชื้อเพลิงth
dc.subjectcarburetor; Augmented Reality Technology; Academic Achievementen
dc.subject.classificationEngineeringen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleDeveloping Educational Media Using Augmented Reality Technology on Fuel Systems of 4-Stroke Gasoline Engines for Vocational Certificate Students in Automotive Engineeringen
dc.titleการสร้างสื่อการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม เรื่องระบบน้ำมันเชื้อเพลิงเครื่องยนต์เล็กแก๊สโซลีน 4 จังหวะ สำหรับนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ สาขาวิชาช่างยนต์th
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorTONGCHANA THONGTIPen
dc.contributor.coadvisorต้องชนะ ทองทิพย์th
dc.contributor.emailadvisortongchana.t@fte.kmutnb.ac.th,tongchanat@kmutnb.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisortongchana.t@fte.kmutnb.ac.th,tongchanat@kmutnb.ac.th
dc.description.degreenameMaster of Science in Technical Education (ค.อ.ม.)en
dc.description.degreenameครุศาสตร์อุตสาหกรรมมหาบัณฑิต (M.S.Tech.Ed.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineTeacher Training in Mechanical Engineeringen
dc.description.degreedisciplineครุศาสตร์เครื่องกลth
Appears in Collections:FACULTY OF TECHNICAL EDUCATION

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
s6602017856031.pdf4.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.