Please use this identifier to cite or link to this item:
http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/106
Title: | The Study of Marketing Factors Related to Orchid Purchasing Decisions การศึกษาปัจจัยการตลาดที่สัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อกล้วยไม้ |
Authors: | KANYAPUK CHOCKTRAKOON กัญญาภัค โชคตระกูล ADISAK WORAPHIWUT อดิศักดิ์ วรพิวุฒิ King Mongkut's University of Technology North Bangkok ADISAK WORAPHIWUT อดิศักดิ์ วรพิวุฒิ adisak.w@bid.kmutnb.ac.th,adisakw@kmutnb.ac.th adisak.w@bid.kmutnb.ac.th,adisakw@kmutnb.ac.th |
Keywords: | ส่วนประสมการตลาด การตัดสินใจซื้อกล้วยไม้ ผู้ซื้อกล้วยไม้ Marketing factors Orchid purchasing decisions Orchid buyers |
Issue Date: | 9 |
Publisher: | King Mongkut's University of Technology North Bangkok |
Abstract: | The purpose of this study The study of marketing factors related to orchid purchasing decisions in order to 1) Examine the level of marketing mix factors related to the decision to purchase orchids. 2) Investigate the marketing factors influencing the decision to purchase orchids. The sample group of this study consists of 385 orchid buyers, that selected by simple random sampling. The data collection tool is a questionnaire. Statistical tools used for data analysis include frequency, percentage, mean, standard deviation, and Pearson correlation coefficient.The result of this research are 1) The overall level of opinions on marketing mix factors is high. 2) The overall level of opinions on orchid purchasing decisions is moderate. 3) The marketing factors related to orchid purchasing decisions include product, price, people, and process. These factors have a moderate positive correlation with orchid purchasing decisions, at the level of significance 0.01 Additionally, the place factor in the marketing factors also has a low positive correlation with orchid purchasing decisions, at the level of significance 0.05 งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่สัมพันธ์กับ การตัดสินใจซื้อกล้วยไม้ 2) เพื่อศึกษาปัจจัยการตลาดที่สัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อกล้วยไม้ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาวิจัยครั้งนี้ คือ ผู้ซื้อกล้วยไม้ จำนวน 385 คน โดยการสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธิสหสัมพันธ์ของเพียรสันผลการวิจัย พบว่า 1) ระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมการตลาดโดยรวมอยู่ในระดับมาก 2) ระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับการตัดสินใจซื้อโดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง 3) ปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่สัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อกล้วยไม้ประกอบไปด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านบุคคล และด้านเทคนิคและกระบวนการ มีความสัมพันธ์เชิงบวกอยู่ในระดับต่ำกับการตัดสินใจซื้อกล้วยไม้ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 และ ปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่สัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อกล้วยไม้ ด้านสถานที่ มีความสัมพันธ์เชิงบวกอยู่ในระดับต่ำกับการตัดสินใจซื้อกล้วยไม้ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 |
URI: | http://kmutnb-ir.kmutnb.ac.th/jspui/handle/123456789/106 |
Appears in Collections: | FACULTY OF BUSINESS AND INDUSTRIAL DEVELOPMENT |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
s6616011857101.pdf | 1.12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.